یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۳
فعاليت شيميدانان كاربردي و عملياتي مي‌شود

مولف شايسته تقدير پانزدهمين دوره كتاب فصل در حوزه مهندسي شيمي، هدف از نگارش كتاب «مهندسي شيمي» را تغيير مشي شيميدانان از آزمايشگاه‌ به سمت صنايع و فعاليت‌هاي كاربردي ـ عملي دانست./

محمد ايراني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران‌(ايبنا)، اين اثر را درباره پديده‌هاي انتقال در طبيعت دانست و گفت: بخش نخست اين كتاب، درباره سيالات مباحثي را مطرح كرده است. انواع سيالات نظير مايعات و گازها و حركت آنها در لوله‌ها، صفات مخازن و نوع تخليه در صنعت، مورد نياز در فعاليت‌هاي دانشجويان شيمي و شيميدانان است.

وي بخش دوم اين اثر را انتقال حرارت دانست و اظهار داشت: انتقال حرارت در پالايشگاه‌ها و كارخانجات صورت مي‌گيرد كه شيميدانان بايد قوانين مربوط به آن را تعليم ببينند.

ايراني، انتقال جـِرم را يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي كتاب معرفي كرد و گفت: متبلور شدن ميزان جرم ميان چند فاز سيال جامد ـ مايع، مايع ـ جامد و مايع ـ گاز در اين كتاب بررسي شده است. بنابراين تمام مباحث مورد نياز براي آشنايي شيميدانان و مهندسان فني، مكانيك و متالوژي در اين اثر جمع‌ شده اند.

وي اين كتاب را منبع درسي مقطع كارشناسي دانشگاهي دانست و گفت: نمونه سوالات كارشناسي ارشد نيز در انتهاي اين كتاب ارايه شده اند. مباحث مكانيك سيالات به صورت كامل و جزئي در اين نوشتار طرح شده است. بنابراين مباحث بسيار ساده حتي براي فردي كه اطلاعاتي در حوزه شيمي ندارد نيز مناسب است. 

ايراني درباره برپايي مراسم كتاب فصل توضيح داد: يكي از نكات ارزنده برپايي اين مراسم، دعوت از پيشكسوتان حوزه‌هاي گوناگون براي حضور و سخنراني بود و البته بهتر اين بود كه در هر حوزه آثار بيشتري شايسته تقدير شناخته مي شدند.

مباني شيمي صنعتي، تأليف علي حقيقي اصل و محمد ايراني در پانزدهمين دوره كتاب فصل پاييز برگزيده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها