چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
معرفي تمامي آثار مرتبط با وحدت و انسجام اسلامي

حجت‌الاسلام سلمان حبيبي «كتابشناسي وحدت و انسجام اسلامي» را به درخواست مجمع جهاني تقريب مذاهب در دست تاليف دارد. در اين اثر تمامي اطلاعات كتابشناختي آثار مرتبط با مذاهب و فرق اسلامي و آنچه همه اين دسته‌ها به عنوان اسلام قبول دارند، جاي خواهد گرفت.\

محقق و کتاب‌شناس حوزه علوم انسانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: در اين اثر اطلاعات كتابشناسي اثر اعم از عنوان اثر، نام نويسنده، ناشر، محل نشر، نوبت چاپ، سال چاپ، تعداد صفحات و قطع اثر جاي دارد و پيش‌بيني مي‌كنم تاليف آن را تا پايان سال به اتمام رسانم.

وي افزود: در اين كتابشناسي منابع گسترده‌تر و به شكل اعم‌تري يعني دين اسلام به معناي غير فرقه‌اي آن و آنچه همه مذاهب و فرقه‌هاي اسلامي قبول دارند، بررسي مي‌شوند. تبيين موضوعاتي نظير فقه مقارن، كلام مقار، اصول و تفسير مقارن در مباحث وحدت و انسجام همچنين اسلام و تمدن اسلامي از عناوين فصول اين نوشتارند.

حجت‌الاسلام حبيبي از اين اثر به عنوان كتابي مرجع در مسير پژوهش‌ها و تاليفات آتي و موضوعي اين حوزه ياد كرد كه مسير تحقيقات انجام شده و خلاءهاي موجود را براي پرهيز از دوباره‌كاري، موازي‌كاري و گام ‌نهادن در تكميل تحقيقات قبلي بر پژوهشگر نمودار مي‌سازد.

محقق و کتاب‌شناس حوزه علوم انسانی ایران، وحدت و امت اسلامي، تقريب مذاهب اسلامي، اتحاد و انسجام اسلامي، اسلام(كليات، اسلام و مسلمانان، اسلام و گفت‌وگو، اسلام و روابط با غيرمسلمانان، اسلام و همبستگي، اسلام و غرب، اسلام و جهاني‌شدن) را از مباحث ديگر اين مجموعه خواند كه در ذيل هر عنوان آثار مرتبط معرفي خواهند شد.

وي مسلمانان، اقليت‌هاي مسلمان، جهان اسلام، مجموعه مقالات كنفرانس‌هاي اسلامي وحدت، ويژه‌نامه‌هاي مباحث تقريب و وحدت را از مباحث ديگر برشمرد و گفت: طلايه‌داران يا مناديان تقريب و وحدت در معرفي انديشمندان اين حوزه نظير معرفي تمامي منابع درباره سيدجمال الدين اسدآبادي به عنوان يك وحدت طلب، از ديگر مطالبي‌اند كه در اين كتاب‌شناسي به آنها توجه خواهد شد.

«كتابشناسي وحدت و انسجام اسلامي» پس از اتمام تاليف در اواخر سال جاري از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط