یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۹
"درچشم باد" با خاطرات مکتوب قبل و بعد از انقلاب توليد مي شود

مسعود جعفري جوزاني با اشاره به اينكه، در توليد پروژه تلويزيوني "درچشم باد" تلاش شده تا وقايع و رويدادهاي تاريخ به درستي به تصوير كشيده شوند، گفت: براي توليد اين مجموعه تلويزيوني به منابع مختلفي از جمله خاطرات سياست مداران،افسران و درجه داران مقاطع تاريخي و همچنين به كتاب هاي متعددي رجوع كرده ام.

"مسعود جعفري جوزاني" نويسنده، تهيه كننده و كارگردان سينما و تلويزيون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا) با اعلام اين مطلب اظهار داشت:معتقدم براي به تصوير كشيدن گذشته و بخشي از تاريخ كشورمان نبايد گرفتارهيجانات روز بشويم،بلكه بايد تاريخ را همان طور كه به وقوع پيوسته و نه آن گونه كه خود مي پسنديم در اثر مورد نظر خود به تصوير بكشيم.

وي افزود:متاسفانه تعریف درستی از فیلم تاریخی در کشور وجود ندارد.در فیلم-سریال "در چشم باد" قرار نیست‌آدم‌ها با لباس‌هاي اتو کشیده تاریخ را تعریف کنند و به همين دليل حتي تک‌تک دیالوگ‌های این فیلمنامه از روی خاطرات مکتوب و کتاب‌های معتبر برداشته شده است.

وي با بيان اينكه براي توليد اين سريال از منابع مختلف و متعددي كمك گرفته است،تصريح كرد: تمامي خاطرات سياست مداران،افسران و درجه داراني كه در آن زمان درگير جنگ و سياست ورزي بوده‌اند و همچنين آثار مكتوب به جاي مانده از آن دوران كه بعد از انقلاب اسلامي به چاپ رسيده اند؛نظير جزوه "وقايع شهريور20" و كتاب خاطرات اشرف پهلوي با نام " من و برادرم" از جمله منابع ما براي توليد اين پروژه تلويزيوني بوده است. 

اين كارگردان تلويزيون در خصوص تدوین سه نسخه سینمایی از اين سريال تاريخي گفت: فیلمنامه "در چشم باد" از ابتدا به گونه‌ای نوشته شده که سه نسخه سینمایی از آن تدوین شود.

داستان فیلم اول از سر بریدن "میرزا کوچک‌خان" شروع می‌شود و تا تبعید یکی از علما در تهران به پایان می‌رسد. داستان نسخه دوم فیلم از فارغ‌التحصیل شدن یک خلبان درسال 1318 شروع می‌شود و تا دستگیر و تبعید شدن وی توسط متفقین به طول می‌انجامد. قسمت سوم نيز درباره زندگی یک استاد دانشگاه هاروارد و جراح مغز است که در جستجوی پسرش به ایران بازمی‌گردد،اما در همان زمان رژيم بعث عراق به ایران حمله می‌کند.وی در آزادی خرمشهر نقشي اساسي دارد.

مجموعه تلويزيوني"در چشم باد" در قالب 34 قسمت 45 دقيقه‌ اي و به سفارش گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما در دست تهيه است.

در اين پروژه سه مقطع تاريخي سال‌هاي 1307، 1320 و دوران جنگ تحميلي به تصويركشيده مي شود و سعيد نيكپور، اكبر عبدي،سحر جعفري جوزاني،كامبيزديرباز، لاله اسكندري، پارسا پيروزفر و جهانگير الماسي از جمله بازيگران اين سريال تاريخي اند.

مسعود جعفري جوزاني متولد 1327 ملاير، داراي مدرك كارشناسي ارشد فيلمسازي از دانشگاه ايالتي سان فرانسيسكو است. 

وي فعاليت سينمايي را با كارگرداني فيلم هاي كوتاه آغاز كرد. از ديگر فعاليت‌هاي وي مي توان به مجوز تدريس مادام العمر در دانشگاه ايالتي سان فرانسيسكو، تدريس در دانشگاه هاي كشور و مديريت مؤسسه "جوزان فيلم" اشاره كرد.

غروب شد بيا، بلوغ ، دل و دشنه ، يك مرد يك خرس ، ناصرالدين شاه آكتور سينما، سايه خيال و شير سنگي از جمله آثاراين فيلمسازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط