پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۲
«محمد ارکون» متفکر مشهور عرب درگذشت

روز سه‌شنبه «محمد ارکون» متفکر مشهور عرب و از چهره‌های بارز سیاسی که نقشی عمده در تحولات فکری و سیاسی جهان عرب داشت، در بیمارستانی در پاریس در 82 سالگی دیده از جهان فرو بست.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آن لاین، ارکون که اصالتا الجزایری بود در سال 1928 در منطقه قبائل در الجزایر به دنیا آمد.

وی یکی از مهمترین پژوهشگران عقل‌گرای مطالعات قرآنی و اسلامی بر اساس متدهای مدرن بود.

تمام کتاب‌های منتشر شده از ارکون به زبان فرانسوی است که عموما مورد توجه بسیار خوانندگان عربی قرار گرفته است. عمده فعالیت وی پژوهش در امور دینی و علوم قرآنی بر اساس روش‌های عقلی و علوم جدید است.

ارکون همچنین پیشتاز اومانیسم در فرهنگ و علوم جهان عرب محسوب می‌شود. وی این شیوه را تا آخرین لحظات دوران عمرش دنبال می‌کرد به گونه‌ای که آخرین کتابش موسوم به «انسان و اسلام»، «مدخل تاریخ نقدی» و «نحو نقد اسلامی» در همین زمینه بود.

وی سال‌ها استاد دانشگاه آمستردام در هلند بود و بسیاری از سیاستمداران لیبرال هلندی و فرانسوی مانند «فریتز بولکستین» مناظره‌های علمی مفصلی در زمینه‌های اسلام و رابطه آن با دموکراسی و عقلانیت و رابطه غرب با جهان اسلام داشتند. ارکون همچنین یکی از مشاوران نزدیک ژاک شیراک، ريیس جمهوری سابق فرانسه بود. بسیاری از کارهای پژوهشی ارکون کتاب‌های درسی دانشگاه‌های هلند و فرانسه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها