پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
روان‌شناسي معاصر و ترسيم افق‌هاي آينده از نگاه پياژه

«گفتگوي آزاد با ژان پياژه» اثري از «جي. سي. برنگيه» با ترجمه دكتر محمود منصور و دكتر پريرخ دادستان به چاپ رسيد. پياژه در اين اثر با نقد و بررسي وضع روان‌شناسي معاصر، روزنه‌هاي آينده آن را بر پايه يافته‌هاي خويش عنوان مي‌كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها(سمت)، از ابن‌سينا تا پياژه راه زيادي پيموده شده، اما بشر كه همواره به يكي از سطوح «خود‌ميان‌بيني» گرفتار است، هنوز نتوانسته به دور از اين كشاكش‌ها در درازناي اين گستره پر فراز و نشيب، در نگاه به طبيعت، به ويژه به «خود» كه جزئي از طبيعت است، بر ناشناخته‌ها به طور كامل فايق آيد. 

با اين همه، پهنه علم كه روان‌شناسي نيز يكي از ميدان‌هاي آن را تشكيل مي‌دهد، افكار كلي فلسفي را زير ذره‌بين تحليل بهتر درك كرده و خود را به آنچه «واقع» ناميده مي‌شود، نزديك‌تر ساخته است.
 
روان‌شناسي براي غلبه بر ميدان شناخت، ابتدا از هوشياري سود جست و سپس به رفتار روي آورد و تا رسيدن به نگاهي فراتر همچنان در اسارت «توصيف» باقي ماند و به نياز «تبيين» كمتر پاسخ داد. 

در مدت زماني نزديك به 10 قرن شايد بتوان مرزهاي پيشرفت روان‌شناسي را در موجه‌ترين چشم‌انداز، از مقايسه بين ترسيم جايگاه دانش توسط دو نابغه دو عصر طلايي، يعني ابن‌سينا و ژان پياژه، استنتاج كرد.  

در كتاب «گفتگوي آزاد با ژان پياژه» پياژه از راه گفت‌وگوهاي پي‌در‌پي، وضع روان‌شناسي معاصر را بررسي، نقد و ارزيابي مي‌كند و روزنه‌هاي آينده آن را بر پايه يافته‌هاي خويش مي‌گشايد.
 
جداي از عناوين گفت‌وگوها كه تقطيع و آرايش نوشتاري مصاحبه‌گرند، از خلال آرا اين استاد روان‌شناسي، مخاطبان با ديدگاه‌هاي پيشرفته كنوني آشنا مي‌شوند. 

اين اثر 14 مصاحبه را در بردارد كه از آن ميان مي‌توان به كه «روان‌شناسي چيست؟»‌، «خردمندي و خطاي فلسفه»، «كودك به منزله انگاره هوش در حال تحول»، «آزمايش درباره كودكان؛ كشف مراحل»، «ساخت‌ها، مكانميزها، درون‌سازي و برون‌سازي»، «شناخت و عواطف»، «عليّت؛ ما چگونه پديده‌هاي واقعيت را تفسير مي‌كنيم؟»، «هشيار شدن، آگاهي»، «حافظه، دزديده شدن ژان پياژه»، «دانشجويان، دانشگاه، پژوهش بنيادي و پژوهش به كار بسته» و «نوآوري‌هاي ممكن» اشاره داشت.
 
كتاب «گفتگوي آزاد با ژان پياژه» را سازمان مطالعه و تدوين كتاب‌هاي علوم انساني دانشگاه‌ها(سمت) در 196 صفحه و بهاي 20500 ريال روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط