یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۸
مجموعه 6 جلدي فرهنگ موضوعي آثار نظامي گنجوي

مجموعه 6 جلدي فرهنگ موضوعي آثار نظامي گنجوي در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به كوشش انتشارات الهدي ارايه مي‌شود. اين مجموعه در روزهاي نمايشگاه رونمايي خواهد شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، انتشارات بين‌المللي الهدي براي سهولت دسترسي پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار نظامي گنجوي و بهره‌گيري از انديشه‌ها و آموزه‌هاي اين شاعر پرآوازه قرن ششم هجري كه در پي بنا نهادن مدينه فاضله در جامعه پر التهاب آن روزگاران بود، مجموعه 6 جلدي فرهنگ موضوعي آثار نظامي را چاپ و به بازارهاي داخلي و خارجي ارايه كرد.

اين مجموعه شامل پنج گنج نظامي يعني ليلي و مجنون، خسرو شيرين، مخزن‌الاسرار، هفت پيكر و اسكندرنامه است. اسكندرنامه خود به دو مجلد شامل شرف‌نامه و اقبال‌نامه تقسيم شده است.

گردآورنده مجموعه تلاش كرده است ابتدا متن سروده‌هاي شاعر در هر مجلد را جمع‌آوري و پس از آن اين سروده‌ها را به صورت موضوعي دسته‌بندي و مرتب كند تا علاقه‌مندان به اين آثار بتوانند به راحتي با انديشه‌هاي اين شاعر در موضوع‌هايي همچون فتوت، جوانمردي، عافيت‌طلبي، تدبير، تواضع، قناعت، شجاعت، شكر نعمت و... آشنا شوند.

پنج گنج يا خمسه بزرگ‌ترين اثر ادبي ايران در سده‌هاي ميانه، سروده نظامي گنجوي (535-599 هجري/1138-1202 ميلادي) شاعر ايراني است. اين كتاب شامل پنج منظومه فارسي برگرفته از داستان‌هاي عاميانه و مشهور ايراني است. نظامي گنجوي بزرگ‌ترين و نامدارترين سراينده منظومه‌هاي عاشقانه و شعر تمثيلي در زبان فارسي است.

منظومه‌هاي عاشقانه خمسه از مشهورترين، قديمي‌ترين و لطيف‌ترين داستان‌هاي عاشقانه شرقي‌ است. شهرت داستان‌هاي ليلي و مجنون و خسرو شيرين براي مردم سرزمين‌هاي فارسي زبان قابل مقايسه با رومئو و ژوليت براي مردم اروپاست. سبك نظامي در داستان‌سرايي تحولي در شعر فارسي ايجاد كرد و راه تازه‌اي براي شعراي بعد ار خودش باز كرد كه آن را مكتب «نظامي» ناميده‌اند.

بسياري از شعراي نامدار زبان فارسي از آن پيروي و با الهام و تقليد از آن اشعار ماندگاري را خلق كردند، با وجود اين پس از نظامي هيچ‌گاه هيچ شاعر فارسي زباني نتوانست منظومه عاشقانه‌اي در سطح كار او خلق كند. 

اين مجموعه 6 جلدي، در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور فرهيختگان و اهل قلم رونمايي خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها