جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
داستاني از تاريك‌ترين جاي زندگي روایت شد

محمد‌رضا كاتب در نخستين روزهاي زمستاني، رماني در حال هواي سبكي آثار قبلي‌اش و با موضوعي تازه را روانه بازار كرده. اين داستان كه با بهره‌گيري از تخيل و ادراكاتي خاص، از زبان راوي اول شخص بيان مي‌شود، «آفتاب‌پرست نازنين» نام دارد و اولين صحنه آن، توصيف فضايي تاريك است./

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كاتب در نگارش اين رمان، زباني ساده و در عين حال روايت‌گر را به كار برده و از توصيف دقيق صحنه‌ها و فضاهاي داستاني از نگاه راوي، كه موقعيت و مكاني غير‌متعارف را مي‌بيند، غافل نمانده است.
 
ابتداي اين رمان، با شرح حالي از آشفتگي راوي مواجه مي‌شويم و با توصيفاتي از عميق‌ترين حالات روحي يك انسان، ‌ادراكي تاثير‌گذار را از يك تجربه و شگفتي احساس آن درمي‌يابيم.

كاتب در اين اثر نشان داده كه همچنان دنباله‌رو كارهاي قبلي خود است و به لحاظ فرمي از اختصاصات تكنيكي چندان متفاوتی استفاده نكرده.

«آفتاب‌پرست نازنین» داستان زندگی دختری است كه میان سختی‌ها و دردهای فراوانی محصور شده و نمی‌تواند خود را از بسياري از مشكلات زندگی برهاند. دخترك علت تمام بدبختی‌ها را مادرش مي‌داند و به دلیل تنفری كه از او دارد، هرگز نمی‌خواهد او را ببخشد؛ مادری كه در حال مرگ است و آرزو دارد به دخترش نزدیك شود، ولی دختر مادرش را مقصر مرگ پدر و تنهایی بزرگی كه او را احاطه كرده است، مي‌داند.

 اين رمان اين‌گونه آغاز شده:
«چشم كه باز كردم همه چيز تاريك و تو هم بود و حتما جايي افتاده بودم روي زمين، چون چيزهايي تاريك از بين تاريكيهاي بالاي سرم مي گذشتند. شايد هر كدام از آنها كسي، چيزي يا اتفاقي بودند:بيخود نبود شبها آن طوري از خواب مي پريدم و بي آنكه بخواهم آن همه زل مي زدم به روبه رويم كه تاريكي بود.»

«آفتاب‌پرست نازنين»، نوشته محمد‌رضا كاتب، به شمارگان 2200 نسخه از سوي انتشارات هيلا و ققنوس منتشر شده است.

اين كتاب 285 صفحه‌اي با قيمت 5500 تومان در بازار نشر ارايه مي‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها