شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۳
مناسبات آنکارا- ایروان در يك كتاب جديد

در شرایطی که وزرای خارجه ترکیه و ارمنستان طی یکی دو روز آینده اولین پروتکل تاریخی عادی‌سازی روابط خود را امضا خواهند کرد، در آنکارا کتاب جدیدی منتشر شده که وضعیت حساس جامعه ارامنه ترکیه را بررسی کرده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه، این کتاب ضمن بررسی وضعیت فعلی مناسبات ترکیه و ارمنستان، روند هویت‌سازی ارامنه ترکیه را بررسی کرده است.

«کارین کاراکازلی» یکی از نویسندگان کتاب «ارامنه ترکیه : جامعه، فردیت و شهروندی» در مراسمی که برای معرفی این کتاب برگزار شد، زمان انتشار آن را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اگرچه بازگشایی مرزهای بین دو کشور در حال بررسی است، ولی لازم است آلودگی اطلاعاتی، فقدان آگاهی متقابل و همچنین تبلیغات منفی دو جامعه ترک و ارمنی علیه یکدیگر برطرف شود. به گفته این نویسنده، این پالایش کاری نیست که روندهای سیاسی به تنهایی قادر به انجام آن باشند، بلکه این کتاب نیز باید زمینه ورود به چنین بحثی باشد.

یکی از نکاتی که کتاب مطرح کرده این است که مادران ارمنی به فرزندان خود یاد می‌دهند که آنها را در مکان‌های عمومی «ماما» خطاب نکنند تا هویت ارمنی‌شان مشخص نشود. «فرهاد کنتل» یکی دیگر از نویسندگان کتاب در این باره می‌گوید: ارامنه مجبورند هویت خود را مخفی نگه دارند زیرا خیابان‌های ترکیه برایشان ناامن است.

احمد امید از دیگر نویسندگان کتاب نیز ابراز امیدواری کرده که امضای پروتکل سیاسی بین ترکیه و ارمنستان بتواند به دشمنی علیه ارامنه ترکیه پایان دهد و آنها بتوانند با آرامش بیشتری زندگی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها