سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴
آراء بزرگان دين درباره معرفت و عرفان

تعريفي از عرفان و ترسيم آن در جبهه‌هاي دفاع مقدس در كتاب «معرفت» با گردآوري و تدوين موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت از سوي همين موسسه منتشر و روانه بازار كتاب شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه ششمين كتاب از مجموعه كتاب‌هاي «رسم خوبان» به شمار مي‌رود، مبحث «معرفت» را در قالب 34 داستان روايي از خاطرات شهدا، جست‌وجو و آنها را نقل مي‌كند.

معرفت و عرفان به معناي شناخت و درك است. چنانچه در قرآن كريم نيز آمده است: «فدخلوا عليه فعرفهم و هم له منكرون؛ (برادران يوسف وقتي) بر او وارد شدند، (يوسف) آنها را شناخت در حالي‌كه آنها او را نمي‌شناختند.» 

آيت‌الله سيد علي‌اكبر قرشي در كتاب «قاموس قرآن» ذيل كلمه معرفت و عرفان نوشته است: «معرفت و عرفان درك و شناختن شيء است با تفكر و تدبر در اثر آن و آن از علم اخص است.»

معرفت بشر به خدا نيز از راه تفكر و تدبر در آثار و نشانه‌هاي او حاصل مي‌شود. اگر در اين معرفت به يقين رسيد، قلب او نسبت به حق تعالي، انقياد و تعبد كامل پيدا مي‌كند و از معصيت و گناه و غير او پاك مي‌شود. «معروف» نيز از همين كلمه است و مقصود از آن امور شناخته شده و مطابق با فطرت سالم است و منكر در مقابل آن به‌كار مي‌رود.

همان‌گونه كه در اين كتاب نيز به آن اشاره شده است، امام علي(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه ـ كه به خطبه توحيد نيز معروف است ـ فرموده‌اند: «سرآغاز دين، معرفت خداست و كمال شناختن خدا، باور داشتن اوست و كمال باور داشتن، شهادت به يگانگي اوست و كمال توحيد و يگانگي، اخلاص است و كمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا دانستن است.» لذا، لذت معرفت خداوند و نظر بر جمال ربوبي و اسرار امور الهي، برتر از هر لذتي است. عارف در نظاره دايمي در بهشت الهي است و هيچ موثري را جز خدا نمي‌شناسد. مرگ و حيات در زير باران خمپاره و گلوله را دست او مي‌داند، چنانچه در فضاي آرام هم به خواست او مي‌داند. دوست داشتن خدا، حاصل معرفت است. زبان گشودن به زيبايي‌ها، نعمت‌ها، رحمت‌ها، فضل و عنايت خدا، دستاورد معرفت است.

در بخشي از مقدمه كتاب آمده است: «دعاي عرفه را خوانده‌اي؟ سيدالشهداء(ع) ـ سرحلقه عارفان ‌ـ چه زيبا! بزرگي، جلال و عظمت خداوند را در كنار لطف‌ها و رحمت‌هاي بي‌كران او، زمزمه مي‌كند. عارف، در نهانگاه جان خود با معشوق محشور است، اگر چه در ميان خلق است.
         از برون در ميان بازارم             وز درون خلوتيست با يارم
معرفت، محبت آورد و محب را ترس دوري از محبوب آرام نگذارد. مي‌گذارد و مي‌سوزد تا در كنار محبوب، به تماشا بنشيند. اگرچه، در ميدان معرفت، همه يكسان نيستند، وليكن رزمندگان، به ميوه‌هاي معرفت دست يافتند و بعضي ره صد ساله را يك‌ساله پيمودند. اعمال و رفتار آنان در جبهه‌ها، گواهي روشني بر اين مدعاست. وصيت‌نامه‌هاي آنان مملو از اين شناخت و منبع الهام‌بخش براي عارفان و سالكان و نيز مهجور ماندگان از شيريني و لذت معرفت است.»

فعل و قول شهيدان، نوراني بود. آنان ضمن بي‌نيازي از خلق خدا، نهايت تواضع و احترام را به خلق قائل بودند و در اوج احساس نياز به خداوند، نهايت تضرع و زاري را به درگاه داشتند.

در بخش ديگري از مقدمه كتاب آمده است: «شناخت نحوه شهادت و تاريخ دقيق آن، بيان برخي پيش‌بيني‌ها، گوشه‌هاي آشكار شده از دستيابي آنان به رموز يا اسرار الهي در حد معرفت خود است. خاطراتي را جست‌وجو مي‌كنيم كه نشانه‌هاي معرفت و محبت زلال و عاشقانه رزمندگان است. دل را لبريز مي‌كنيم به شوق عرفان مجاهدين في‌سبيل‌الله و لحظاتي كه در جوار محبت حق‌تعالي، از خود رسته و شوق و لذتي وصف ناشدني يافتند، تا باور دوست در آن جاي گيرد و بي‌نيازي از همه وابستگي‌ها و پيوستن به اردوي خدايي، تنها هدف ما در زندگي گردد. ما، راز و نياز، عبادت و رخ بر خاك سائيدن و به پهناي صورت اشك ريختن شهداي دفاع مقدس را در مجلدي ديگر از اين مجموعه آورده‌ايم كه مكمل معرفت آنان است.»

كتاب‌هاي آرام بي‌قرار، از هيرمند تا اروند، پابوس، پيشاني و عشق، ترمه ‌نور، جرعه‌ عطش، جشن حنابندان، خنده بر خون، داستان مريم، دامنه‌هاي آبي بهشت، دليل، رندان جرعه‌نوش، زورق معرفت، سرداران سپيده، سروهاي سرخ، شميم معطر دوست، ضريح خاك، عارفان وصال، گل‌هاي عاشورايي، مسافران آسماني، معجزه‌هاي كوچك، يك جرعه آفتاب و صنوبرهاي سرخ، از منابع مورد استناد در تدوين اين اثرند.

چاپ اول كتاب «معرفت» از سوي موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت در شمارگان 10000 نسخه، 72 صفحه و بهاي 8000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط