یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۶
چهارمين «سما» در پاسخ به «چه بخوانيم»

چهارمين جلد از مجموعه «سير مطالعات اسلامي؛ سما» در تبيين و بررسي ديدگاه‌هاي اسلام درباره مسايل گوناگون سياسي و اجتماعي و معرفي آثار برجسته در پاسخ به سوال «چه بخوانيم» از سوي كانون انديشه جوان منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با توجه به مسايل جاري زندگي اجتماعي و فردي و برخي از رخدادهاي جديد كه موجب شكل‌گيري قوانين جديد در حوزه‌هاي گوناگون سياسي و اجتماعي مي‌شود، به معرفي كتاب‌هايي كه به تبيين احكام اسلامي و ديدگاه‌هاي قرآن كريم در اين زمينه پرداخته‌اند، اختصاص دارد.

نوشتار حاضر با موضوع اسلام و سياست، آثار و تأليفاتي كه با رويكردهاي قرآني، نحوه برخوردها و نگرش‌هاي صحيح در زمينه‌هاي گوناگون روابط فردي، اجتماعي، بين‌المللي و فرقه‌اي را تبيين مي‌كنند، بررسي و عنوان كرده است.

«سما» مجموعه‌اي است كه كتاب‌هاي متعددي را در قالب سير مطالعات اسلامي در اختيار خوانندگان خود قرار مي‌دهد. آثاري كه در سما معرفي شده‌اند، در هر موضوع، آثار منتخبي به همراه چكيده‌اي از كتاب به ترتيب اولويت پيشنهادي براي مطالعه ارايه مي‌شوند تا دورنمايي كلي از محتواي اثر پيش‌روي خواننده قرار گيرد. 

مجموعه كتاب‌هاي سير مطالعاتي اسلامي در چهار سطح تدوين شده‌اند. سطح اول براي دانش‌آموزان دبيرستاني و پيش‌دانشگاهي، سطح دوم براي جوانان در سطح ديپلم، سطح سوم براي دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي و سطح چهارم براي مطالعه افراد مقطع كارشناسي ارشد و دكتري پيش‌بيني شده است.

اين اثر مشتمل بر 25 فصل با عنوان‌هايي نظير اخلاق و خودسازي، امام‌شناسي، ازدواج و خانواده، خوب كتاب بخوانيم؛ كتاب خوب بخوانيم، تاريخ و سيره پيامبر(ص)، فرهنگ و تمدن اسلامي، جريان‌شناسي، زن در اسلام، تاريخ معاصر ايران، انقلاب اسلامي، نظام حقوقي در اسلام، صهيونيسم، نهج‌البلاغه، نبوت، مسايل جديد كلامي، مهدويت و شيعه‌شناسي است. 

در بخشي از چهارمين جلد از مجموعه «سما» در معرفي كتاب «الغدير» آمده است: «اين كتاب نوشته علامه اميني است. موضوع كتاب ولايت اميرالمومنين(ع) است كه از ديدگاه‌هاي مختلفي بررسي مي‌شود. اين اثر در 22 جلد به فارسي ترجمه شده است. اين كتاب نظرات اهل سنت درباره ولايت و امامت اميرالمومنين(ع) را بررسي كرده است. از جمله مباحث مهم كتاب مي‌توان به اين موضوعات اشاره كرد: روايتگران موضوع ولايت در غدير خم، غدير خم در قرآن و حديث، منكرين فضايل اهل‌بيت(ع)، فضايل ابوطالب پدر امام علي(ع)، فضايل ساختگي و بدعت‌هاي خليفه اول تا سوم، قتل عثمان، بررسي فضايل جعلي خلفاي سه‌گانه و بررسي جعل و جاعلان احاديث.

در حاشيه اين نوشتار آمده است: «شايد هيچ بعيد نباشد، شيعه‌اي باشد كه اسم اين كتاب را نشنيده باشد. اين كتاب كمتر خوانده مي‌شود، با مطالعه اين كتاب مي‌توانيد لذت ولايت اميرالمومنين(ع) را بچشيد.»

از عناوين كتاب‌هاي گوناگون معرفي شده در اين اثر پژوهشي مي‌توان مباحث تحليل وحي از ديدگاه اسلام و مسيحيت، قرآن و سكولاريسم، آرمگدون، پيش‌گويي‌ها و آخرالزمان، مسيح يهودي و فرجام جهان، معرفت ديني از منظر معرفت‌شناسي، فلسفه حقوق بشر، ماهيت و ساختار اقتصاد اسلامي، آفتاب ولايت، پژوهشي در عصمت معصومان(ع)، مقايسه‌اي ميان تورات، انجيل، قرآن و علم را نام برد.

چاپ اول از چهارمين سطح كتاب «سير مطالعات اسلامي؛ سما» از سوي كانون انديشه جوان در شمارگان 3000 نسخه، 277 صفحه و بهاي 3000 ريال به تازگي روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط