جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
طرح‌های فصلی خرید کتاب موجب تقویت کتابفروشان می‌شود

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، برگزاری طر‌ح‌های فصلی خرید کتاب را مثبت ارزیابی کرد و گفت که اجرای این طرح‌ها موجب تقویت و ایجاد نقدینگی در میان کتابفروشان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اجرای طرح تابستانه کتاب گفت: عملکرد اجرای این دوره نسبت به دوره‌های قبل با وجود اینکه محدودیت زمانی داشت، خیلی خوب بود و نکته مهمی که وجود دارد این است که در این طرح، باید کتابفروشی‌‌ها تقویت شوند.

وی ادامه داد: در صنعت نشر کتابفروش باید کتاب خود را از سیستم توزیع خریداری کرده و سیستم توزیع هم باید کتاب خود را از ناشر تهیه کند و یک چرخه در این زمینه شکل می‌گیرد که از جمله اقدامات تقویت‌کننده نظام و ساختار نشر کشور به شمار می‌آید.

حسن‌پور با بیان اینکه با اجرای این طرح در ظاهر فقط از کتابفروشان حمایت می‌شود، عنوان کرد: کتابفروش به عنوان نقطه آخر و سرخط صنعت نشر عمل می‌کند و همان‌طور که گفتم پشت سر او مجموعه‌ای افراد هستند که شامل نویسنده، مترجم، ویراستار و تصویرگر و .. می‌شوند که فروش کتاب به همه آن‌ها سود می‌رساند.
وی تاکید کرد: هرچه در طر‌ح‌های فصلی دقت بیشتری داشته باشیم اجرای طرح‌ها با کمترین ایراد همراه خواهد بود و در این دوره اگرچه تغییرات زیادی داشت اما روند اجرایی آن را مثبت ارزیابی می‌کنم زیرا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خیلی باثبات عمل کرد. 

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: باید دقت داشته باشیم که تخلفی رخ ندهد و کالای دیگری جای کتاب عرضه نشود یا کتابی مشابه کتاب اصلی فروخته نشود و این موضوعات باید بیشتر رصد شود تا درصد خطا کمتر شود زیرا اگر کتابی، کتاب اصلی ناشر نباشد یا کتاب حاصل از تکثیرغیرقانونی باشد، عملا به چرخه نشر کشور کمک نکردیم بلکه به اقتصاد یک شخص کمک می‌کنیم.

به گفته حسن‌پور، مسائل و موضوعات مرتبط با طرح‌های فصلی خرید کتاب باید به مرور حلاجی و بررسی شود تا سره از ناسره جدا شود و بتوانیم این طرح‌ها را با کمترین خطا برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب زمینه‌ای ایجاد می‌کند تا مردم به کتابفروشی‌ها بیایند، عنوان کرد: اگرچه امروز با توجه به شرایط کرونا این تصور وجود داشت که ممکن است استقبال زیادی از طرح تابستانه نشود اما طبق آخرین اطلاعات ما تاکنون استقبال خوب و مناسبی از این طرح شده است و کتابفروشان نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند تا هم خودشان و هم مخاطبانشان بیمار نشوند.

حسن‌پور با اشاره به ورودی نقدینگی به چرخه صنعت نشر با اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب، گفت: شاید برخی همکاران کتابفروش منتظر هستند که هرچه زودتر تسویه حساب کنند که این کار با توجه به نمونه ماه‌های اخیر و عملکرد دوره‌های گذشته در حال انجام است و امیدوارم طی سال‌های آینده اصلاحات بیشتری انجام شود تا کتابفروشان بهتر تقویت شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها