جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
حال دکتر باطنی خوب است

در پی انتشار خبر وخامت حال دکتر محمدرضا باطنی زبان‌شناس سرشناس یکی از نزدیکان این زبان شناس برجسته تاکید کردند که حال ایشان خوب است و در منزل هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) یکی از نزدیکان استاد محمدرضا باطنی، زبان‌شناس مشهور، حال استاد را خوب وصف کردند و خبر منتشر شده مبنی بر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران را شتابزده دانستند و تاکید کردند که ایشان در خانه به سر می‌برد.

این وابسته نزدیک محمدرضا باطنی گفتند: «حال دکتر باطنی خوب است و خبر مربوط به سلامتی ایشان شتابزده اعلام شده. ایشان در منزل هستند. ایشان مشکل حادی ندارند. فقط به علت عفونت گوارشی و پیشگیری از دزهیدراته شدن  پزشک ایشان مصلحت دید که تحت نظر باشد.»

  محمدرضا باطنی، مترجم، استاد دانشگاه و زبان‌شناس سرشناس 83 سال سن دارد. وی مدارک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته زبان‌انگلیسی را در دانشگاه لیدز اخذ کرده است. باطنی همچنین از دانشگاه تهران دکترای زبانشناسی دارد.
 
اواسط دهه 60 بود که وی برای ایجاد و مدیریت واحد پژوهش انتشارات فرهنگ معاصر دعوت شد این واحد همچنان زیر نظر استاد باطنی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. «فرهنگ پویا» و «فرهنگ افعال گروهی» جدید‌ترین آثار واحد پژوهش انتشارات فرهنگ معاصر است.   

تدریس و تحقیق در رشته زبان‌شناسی، همکاری با مطبوعات و نوشتن مقاله‌ در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی از دیگر فعالیت‌‌های استاد باطنی است.
 
«توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»/انتشارات امیرکبیر، «مسائل زبان‌شناسی نوین»/ انتشارات آگاه، «نگاهی تازه به دستور زبان»/انتشارات آگاه «چهار گفتار درباره زبان»/ انتشارات آگاه «درباره زبان»/انتشارات آگاه «زبان و تفکر» فرهنگ معاصر و «پیرامون زبان و زبان‌شناسی»/ فرهنگ معاصر تعدادی از آثار تألیفی وی در زمینه زبان‌شناسی است.

«زبان و زبان‌شناسی» نوشته رابرت‌هال/انتشارات امیرکبیر و «زبان‌شناسی جدید» اثر مانفرد بی یرویش/انتشارات آگاه، از‌جمله آثار ترجمه‌ای استاد باطنی است.
 
 این محقق همچنین درباره موضوعات مختلف دیگر نیز به ترجمه دست زده است. «درآمدی بر فلسفه» اثر بوخینسکی/ انتشارات البرز «انسان به روایت زیست‌شناسی آنتونی بارنت/ نشر نو، دانشنامه مصور/انتشارات آگاه، «ساخت و کار ذهن» بلیک مور/ فرهنگ معاصر)، «خواب» نوشته یان اوزوالد/ فرهنگ معاصر، و «مغز و رفتار» از فرانک کمپ بل/ فرهنگ معاصر، از جمله این آثار است.
 
فرهنگ انگلیسی- فارسی و فرهنگ معاصر آن، فرهنگ دوجلدی انگلیسی- فارسی پویا، فرهنگ فعل‌های گروهی پویا (phrasal verbs) انگلیسی-فارسی و واژه‌نامه روان شناسی با دکتر محمد نقی براهنی و دیگران که همگی از سوی انتشارات فرهنگ معاصر عرضه شده‌اند، هم از جمله کتاب‌های فرهنگ استاد باطنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها