چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
نگاه ما به نمایشگاه قرآن، نگاه نمایشگاهی صرف نیست

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه افق رادیو قرآن بیان کرد: نگاه ما به نمایشگاه قرآن، نگاه نمایشگاهی صرف نیست و نمایشگاه قرآن را برایند یک جشنواره ملی و بلکه بین‌المللی فعالیت‌های قرآن کریم درنظر می‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده در برنامه افق که به‌صورت زنده روی آنتن رادیو قرآن رفت به تشریح فعالیت‌های پیش‌رو و سیاست‌های کلان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.
 
وی گفت: نگاه من به معاونت قرآن و عترت در حقیقت به‌عنوان معاونت فرهنگ اسلامی وزارت ارشاد است، بدون شک قرآن و عترت طاهره بخش مهمی از عناصر فرهنگ اسلامی را شکل می‌دهند و مسلمانی ما در تمسک به قرآن و آموزه‌های اهل بیت(ع) متجلی است و به همین دلیل است که توقع ما باید همیشه از خودمان و همکاران و مخاطبانمان جدید باشد.
 
فقهی‌زاده افزود: جهان امروز ما به منزله یک رود جاری است که از پیچ وخم‌های گوناگونی باید بگذرد، در تحولات جهان نیازهای گوناگونی وجود دارد و به اقتضای اینها تبلیغ و ترویج معارف قرآن و حدیث را باید در جلوه‌های نو عرضه کنیم. کارکردهای ما باید تشویق عملی و علمی مخاطبان در سطوح مختلف باشد که چه استفاده‌هایی از قرآن ببرند که زندگی آن‌ها را بیشتر قرآنی کند، لذا نباید از ابزارهای جدید غفلت کنیم، در نتیجه یکی از اولویت‌های کاری ما، تلاش برای تاسیس سامانه آموزش مجازی جامع قرآن و عترت است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: صدها سال آموزش تقلیدی بوده و حالت کلاسیک داشته است، امروزه از آن مراحل گذشته‌ایم و با استفاده از امکانات فضای مجازی می‌توانیم صدها برابر بر تعداد مخاطبان بیفزاییم. آموزش نباید به روش‌های سنتی محدود باشد.
 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما، گسترش پژوهش در حوزه‌های مرتبط با تبلیغ و ترویج در جنبه‌های کاربردی و فرهنگ‌سازی است که از طریق نشست‌های تخصصی با موضوعات راهکارهای توسعه هنر قرآنی، راهکارهای ارائه هنری قصص قرآن و راهکارهای توسعه فیلمنامه‌نویسی قرآن بوده که طبیعتا اجرای این کارگاه‌ها یک بحث است و تلاش برای ارائه بهینه آنها هم بحث دیگری است و همکاری‌هایی با سایر معاونت‌های وزارت ارشاد مانند معاونت سینمایی می‌طلبد.
 
فقهی‌زاده با اشاره به انتظارهایی که از این معاونت وجود دارد، گفت: ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در سطوح مختلف دولتی و مردمی از جمله کارهایی است که بخش مهمی از آن برعهده معاونت قرآن و عترت است. قرآن متعلق به همه است و همانطور که اشاره کردم در واقع با دل و جان همه ما مسلمانان از ایرانیان و طوایف گوناگون اسلامی سرشته شده است. قرآن هم کانون عشق ما مسلمانان است و هم کانون عقیده، در این تردیدی نیست. به این دلیل که قرآن را برای مردم می‌دانیم، انتظار دو کار ویژه از خودمان داریم؛ یکی حمایت کردن است که صرفا هم به حمایت مالی معطوف نمی‌شود، بلکه هدایت‌های برنامه‌ای و مشاوره‌ای را نیز شامل می‌شود.
 
وی تصریح کرد: نکته دوم که بسیار مهم بوده و باید بخش مهمی از فعالیت ما را رقم بزند، به نوعی ریل‌‌گذاری‌های صحیح است که می‌توانیم برای فعالیت‌های قرآنی در آینده داشته باشیم، با همین نگاه بوده که حدود پنج استودیوی مجهز را در قم، تبریز، مشهد و یزد افتتاح کردیم و انتفاع مالی هم مدنظر نبوده است. برخی از مراکز مهم در این شهرها شناسایی و توان‌سنجی شدند و این امکان مهم را با هزینه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کرده، تاسیس کرده‌ایم تا زمینه‌ای باشد برای درخشش فعالیت‌های مردمی که حتی این زمینه‌ها قبلا در تهران هم نبوده یا بسیار محدود بوده است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن، افزود: نگاه ما به نمایشگاه قرآن، نگاه به یک پروژه کلان بوده که به‌صورت عمده بر دوش معاونت است. در این زمینه صدا و سیمای قرآن از گذشته همکاری خوبی داشته‌اند و امیدواریم این زمینه‌های همکاری گسترش بیشتری پیدا کند و فعالیت‌های بهتری در سال ۹۷ ارائه شود و مخاطبان بیشتری را از اقشار گوناگون به نمایشگاه بیاوریم.
 
فقهی‌زاده گفت: نگاه ما به نمایشگاه قرآن، نگاه نمایشگاهی صرف نیست و نمایشگاه قرآن را برایند یک جشنواره ملی و بلکه بین‌المللی فعالیت‌های قرآن کریم درنظر می‌گیریم که در طول سال به‌صورت ویژه در استان‌های گوناگون ایران بنا شده و فعالیت‌هایی که در اقصی‌نقاط کشور شکل گرفته در نمایشگاه عرضه می‌شود. این فعالیت‌ها ارزیابی خواهند شد تا بتوان اشکالات موجود را برطرف کرد.
 
وی بیان کرد: نمایشگاه باید از حالت فروشگاه مستقل خارج شود. این روند مدنظر نیست که بخش فروشگاهی را تعطیل کنیم، ولی نگاه ما به نمایشگاه قرآن، نمایش فعالیت‌های قرآنی است که یک بخشی از آن هم به فروش محصولات بپردازد.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مکان و زمان برگزاری نمایشگاه قطعی نشده، ولی مقدمات لازم را فراهم کرده‌ایم. گفت‌و‌گوهای متعددی با مسئولان مصلی صورت گرفته و خوشبختانه همدلی‌های زیادی وجود دارد و معتقدیم که بهترین مکان برای نمایشگاه در تهران، مصلی است، ولی هنوز تفاهم‌نامه منعقد نشده و امیدواریم موانعی وجود نداشته باشد. تمام نمایشگاه در ماه رمضان برگزار خواهد شد.
 
فقهی‌زاده درباره برگزاری آیین تجلیل از خادمان قرآنی نیز گفت: بدون شک امسال نیز آیین تجلیل از خادمان قرآن را خواهیم داشت و تلاش داریم این آیین را به‌عنوان نمادی برجسته برای تجلیل از افرادی که عمرشان را در مسیر خدمت به قرآن صرف کرده‌اند، تلقی کنیم.
 
وی اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت از دو بخش قرآن و عترت تشکیل شده و این دو را در طول یکدیگر می‌بینیم. این‌ها دو بال از معارف الهی هستند که بدون شک توجه متوازنی هم می‌طلبد. قبلا هم به بخش عترت توجه شده و زحماتی که کشیده شده مهجور است، اما گمان می‌کنم که باید توجه بیشتری شود؛ عترتی که کنار قرآن، ثقلین را شکل می‌دهد و جدایی از هر کدام مشکلات معرفتی به وجود می‌آورد.
 
فقهی‌زاده بیان کرد: در جهان اسلام عده‌ای فقط بر قرآن تکیه و خط بطلان بر سنت می‌کشند، دلایلی هم دارند؛ یعنی قرآن‌گرایان افراطی در مقابل اخباریان افراطی که در عمل کم توجه قرآن هستند و این مخصوص هیچ فرقه‌ای هم نیست. هر دو گرایش طرفدارنی دارد، اما در نظام‌واره اندیشه دینی آنچه که بزرگان از علمای اسلامی صحیح قلمداد می‌کنند، آن چارچوبی است که آموزه‌های قرآن کریم با عطری از عترت همراه است، عشق به اهل بیت(ع) مشترک بین جهان اسلام است و استثنائات ناچیز را اگر کنار بگذاریم، عامل وحدت اسلامی همین دو بوده و ما مفتخریم که توجه بیشتری به عترت می‌کنیم و با نگاه وحدتی و تقریب‌گرا می‌خواهیم وارد شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها