جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
سخنرانی دادبه، كزازي، شميسا، خاكي و رودريگز بارگاس درباره سعدي

نشست علمي بزرگداشت سعدي با حضور اصغر دادبه، ميرجلال‌الدين كزازي، سيروس شميسا، غلامرضا خاكي و خواگين روديگز بارگاس برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران نشست بزرگداشت روز سعدي ساعت 9 صبح دوشنبه اول ارديبهشت ماه در تالار همايش‌هاي مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس در شهر شيراز برگزار خواهد شد.

در این روز اصغر دادبه درباره «سعدي و سنت‌هاي پايدار انساني–ايراني»، ميرجلال‌الدين كزازي درباره «سعدي كهن‌گراي نوآور»، سيروس شميسا درباره «سعدي متجدد معتدل»، غلامرضا خاكي درباره «آموزه‌هاي سعدي در تدبير اجتماعي» و خواگين روديگز بارگاس مترجم اسپانيايي گلستان سعدي درباره «گلستان در ديار سروانتس و چالش‌هاي ترجمه» سخنراني خواهند كرد. همچنين هم‌انديشي و پرسش و پاسخ با حضور سعدي پژوهان و سعدي دوستان برگزار مي‌شود.

كوروش كمالي سروستاني، مدير مركز سعدي شناسي در پاسخ به پرسشي مبني بر چگونگي نقش و جايگاه آثار سعدي طي دهه گذشته در جامعه ايران گفت: گرچه دهه گذشته با همه فرازها و فرودهاي «سعدي شناسي» كامياب‏تر از دهه پيشينش بود، اما هنوز تا امكان ارايه گزارش كارنامه‏ اي پربار در عرصه سعدي‏پژوهي راهي طولاني مانده است و سعدي‏شناسان و دوستداران سعدي كه وامداران سخن، حكمت، عشق، شعر و نثر سعدي‏اند، چنان كه بايد حق عظيمي را كه شيخ بر گُرده تكامل فرهنگ ايران‏زمين و فارس دارد، ادا نكرده و كارنامه پرباري در سعدي‏پژوهي به يادگارنگذاشته‏اند. برگزاري پياپي يادروز سعدي فرصت مغتنمي است تا بتوان از يك سو داشته‏ها و كاستي‏هاي اين عرصه را هر سال مورد بررسي همه سويه قرار داد و از سوي ديگر شعله سعدي‏پژوهي را پرفروغ‏تر كرد تا در آينده‏اي نه چندان دور شاهد آفرينش آثار گرانسنگ در اين عرصه باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها