شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
«دیزی» از گربه‌ها مراقبت می‌کند

مژگان کلهر، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان گفت: از مجموعه کتاب‌های دیزی نوشته «کیس گری» پنج جلد برای انتشارات پیدایش ترجمه کردم. در مجموعه «دیزی و دردسرهای بچه‌گربه‌ها» که هفته پیش منتشر شد، دیزی در سفرش به اسپانیا تعدادی گربه می‌بیند که مخفیانه از آن‌ها مراقبت می‌کند.-

کلهر درباره موضوع این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  گفت: دیزی به همراه مادرش به مسافرت خارج از کشور می‌روند. آن‌ها در اسپانیا یک سری گربه می‌بینند. دیزی از گربه‌ها مراقبت می‌کند، طوری که حتی بچه‌گربه‌ها را به طور مخفیانه به اتاق می‌برد تا اینکه بچه‌گربه‌ها هم به دردسر می‌افتند. همچنین در روند داستان ماجراهای دیگری اتفاق می‌افتد.

وی افزود: دیزی در این مسافرت دو هفته‌ای به همراه دوستش وقتی به رستوران می‌روند از غذاهای خود به بچه‌گربه‌ها می‌دهند. این کارهای دیزی باعث عصبانیت و در آخر ضرر مادرش تمام می‌شود.

این مترجم ادامه داد: از دیزی ماجراهای مختلفی نوشته شده که نویسنده همه آن‌ها کیس گری است. او تا کنون 16 عنوان از مجموعه دیزی را منتشر کرده که من پنج جلدش را به فارسی برگردانده است. 

کلهر توضیح داد: از مجموعه دیزی کتاب‌های «دیزی و دردسرهای زندگی» ، «دیزی و دردسرهای باغ وحش» و «دیزی و دردسرهای بچه‌گربه‌ها» از سوی انتشارات پیدایش منتشر شدند. کتاب‌های «دیزی و دردسرهای غول بودن» و «دیزی و دردسرهای جشن سال نو» هم آماده انتشار است.

در پشت جلد کتاب «دیزی و دردسرهای بچه‌گربه‌ها» می‌خوانیم: «دیزی به تعطیلات می‌رود! با یک هواپیمای راست‌راستکی به اسپانیای راست‌راستکی می‌رود! تا به حال توی عمرش درخت نخل ندیده، هشت‌پا نخورده، بشقاب پرنده هیولایی بازی نکرده و این همه دوست جدید هم نداشته! عیبش این است که پنج تا از دوست‌هاش کوچولو و ناز و پشمالو هستند‍!»

کتاب «دیزی و دردسرهای بچه‌گربه‌ها» نوشته کیس گری با ترجمه مژگان کلهر، با شمارگان دو هزار نسخه و در 207 صفحه از سوی انتشارات پیدایش راهی بازار کتاب کودک شد.

كيس گري Kes Gray هشتم سپتامبر (17 شهريور) سال 1960 در انگلستان به دنيا آمد. او پيش از آن‌كه به نويسندگي كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان مشغول شود، نويسنده‌ تبليغات تلويزيوني بود.

اين نويسنده، برخي ايده‌هايش را كه براي تبليغات پذيرفته نمي‌شد در كتاب‌هايي كه براي بچه‌ها نوشته، پرورش داده است! وقتي هم كه ايده‌ها براي كتاب‌هاي بچه‌ها مناسب نيستند او به فكر استفاده از آن‌ها در فيلم‌ها، بازي‌ها، رستوران‌ها و هر جاي ديگري است.

او به كار تبليغاتش مشغول بود تا اين‌كه در سال 1997 ايده‌ نگارش نخستين كتابش با نام «نخود فرنگي‌ها را بخور» شكل گرفت كه قهرمان اصلي آن دختري به نام «دیزی» است.

اين كتاب كه مشهورترين اثر او نيزبه‌شمار مي‌رود، در سال 2000 منتشر شد و تقريباً بيشتر جايزه‌هاي كتاب كودك و نوجوان در سال بعد را از آن خودش كرد.

او يك سال پس از انتشار «نخود فرنگي‌ها را بخور» توسط روزنامه‌ اينديپندنت جزو 10 نويسنده‌ برتر كودك و نوجوان شناخته شد. پس از آن بود كه تصميم گرفت تا «ديزي» را به عنوان یک شخصيت در مجموعه‌ای به بچه‌ها معرفي كند. 

کلهر، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان تاکنون جوایز متعددی گرفته است.

«ماجراهاي جيرک و جورک»، «آفتاب و عزيز خانم»، «کلاغ‌ها نمي‌پرند» (برنده جايزه سروش نوجوان)، «کسي که موهايم را شانه زد» (برنده جايزه پروين اعتصامي)، «با من دوست مي‌شوي» (برنده جايزه سلام بچه‌ها)، «نامه‌اي از آسمان» (برنده کتاب سال کانون) و ترجمه «بدجنسي‌هاي گرگ کوچولو»، «هالينکا» ، «کفترکش»، «ماجراهاي هنري زلزله»، «گوني برد و گرين» از آثار اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها