سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
پژوهشی درباره جوامع حدیثی اهل سنت به دور از تکرار مکررات

جلد نخست مجموعه «پژوهشی پیرامون جوامع حدیثی اهل سنت» نوشته دکتر احمد پاکتچی به تازگی از سوی واحد نشر دانشگاه امام صادق(ع) روانه بازار کتاب شد. اثر حاضر می‌کوشد یک نظام پیشنهادی را درباره علوم الحدیث به دور از تکرار کتاب‌های گذشته و با تکیه بر متون کهن و کلاسیک حدیثی ارایه دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلد نخست مجموعه دو جلدی «پژوهشی پیرامون جوامع حدیثی اهل سنت» در سه بخش مباحث پیشینی، جوامع پیش از عصر کتب سته و شکل‌گیری کتب سته نوشته شده است.

این اثر در 10 فصل به بیان مباحثی با عنوان‌های مفاهیم کلیدی، اصحاب حدیث و تدوین، پدیده جمع و تدوین، کلیات تدوین و نسخه‌های متقدم، ‌رویکرد تمامیت‌گرا نزد اصحاب حدیث، جامع‌ها و منصف‌های متقدم، تالیفات اصحاب حدیث متاخر، زمینه‌های فرهنگی پیدایی کتب سته،‌ ملاک‌های گزینش در کتب سته و ساختار موضوعی کتب سته می‌پردازد.

مولف این اثر معتقد است که «جایگاه هویتی جوامع در حیطه حدیث به اندازه‌ای پر اهمیت است که عملا بخش مهمی از مطالعات حدیثی را به خود اختصاص داده است؛ با وجود آن‌که در عمل کمتر به طور مستقل به چنین بحثی پرداخته شده و کمتر اثری دقیقا با همین محور موضوعی نوشته شده است اما همواره مباحث مربوط به محققان مسلمان و چه خاورشناسان، پرداختن به مباحث مربوطمربوط به جوامع و متون حدیثی چشم‌گیر است، از آن‌جا که شمار آثار مربوط به علوم الحدیث فراوان است. کوشیده نشده است که مطالب آن کتب، با وجود سودمندی پوشش داده شود.»

جلد نخست کتاب «پژوهشی پیرامون جوامع حدیثی اهل سنت» با شمارگان یک هزار نسخه، در 304 صفحه و به بهای 85 هزار ريال به تازگی از سوی واحد نشر دانشگاه امام صادق(ع) تولید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط