سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
دومین جلد «دموکراسی محلی» در بررسی کارکرد شوراها نوشته شد

محمدحسین بوچانی، نویسنده کتاب «دموکراسی محلی» دومین جلد این کتاب را نوشت. او در این اثر با تکیه بر هفتمین اصل قانون اساسی وظایف و کارکردهای شوراها را بررسی می‌کند.-

بوچانی، محقق حوزه علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که جلد دوم برخلاف جلد نخست دیگر به مصاحبات محدود نمی‌شود و بیشتر اثری تالیفی به شمار می‌آید، اظهار کرد: این جلد به این موضوع می‌پردازد که دموکراسی محلی در قانون اساسی چه جایگاهی دارد و الزامات فراروی تقسیمات امور ملی و محلی در ایران چه چیزهایی هستند.

وی تحولات فراروی قوه مجریه و مقننه نسبت به شوراها و مدیریت محلی را از دیگر مباحث این کتاب دانست و گفت: بحث لزوم تمرکززدایی در ایران و چرایی آن از  موضوعات مهم دومین جلد «دموکراسی محلی» است.

نویسنده کتاب دموکراسی محلی با اشاره به این که در کتابش قدرت و ظرفیت‌های دموکراسی را در دو سطح امور محلی و استانی بررسی کرده است، گفت: بر اساس هفتمین اصل قانون اساسی، برای اداره امور محلی انتخاباتی با نظارت شورای انتخابی در نظر گرفته شده است. بر این اساس شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور تا سطح استانی‌اند. چنانچه این تعرفی را بپذیریم که شوراها، شهرداری‌ها و سازمان‌های اجرایی تا سطح استانی قدرت دارند، کارویژه‌های خاصی را می‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت.

بوچانی مقررات‌گذاری، نظارت بر ارای مقررات تصویب شده، تصمیم‌گیری، سیاستگذاری محلی و امور اجرایی و برنامه‌ریزی و تصدی امور اجرایی را از کارکردهای ویژه شوراها و دموکراسی محلی دانست. 

وی در پایان بیان کرد: تصمیم دارم دومین جلد کتاب «دموکراسی محلی» را برای چاپ و نشر در حجمی نزدیک 250 صفحه به انتشارات قدیانی بسپارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرزو ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    آدرس انتشارات قدياني كجاست؟من قصد دارم اين دو كتاب رو كه در مورد دموكراسي محلي است را تهيه كنم لطفا راهنمايي فرماييد،باتشكر raezoo_ranjkesh@yahoo.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها