دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
تازه‌ترین کتاب ماه ادبیات به چاپ رسید

هفتاد و دومین شماره کتاب ماه «ادبیات» با چهار «مقاله» و شش «نقد و بررسی»، ویژه ماه فروردین روی دکه‌ها رفت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «شروح قصاید خاقانی» نوشته سعید مهدوی‌فر، «مطالعه تطبیقی رئالیسم جادویی در آثار ساعدی و مارکز» نوشته الهام علوی ایلخچی، «اگزیستانسیالیسم و شفیعی کدکنی: نگاهی به اندیشه‌های وجودی در اشعار شفیعی کدکنی با تکیه بر شعر اضطراب ابراهیم» نوشته عیسی امن‌خانی و «نقش حسن تعلیل در ساختار مضمون‌های گریز به ستایش» نوشته رضا خبازها چهار مقاله این شماره کتاب ماه ادبیات هستند. 

در چکیده مقاله «شروح قصاید خاقانی» آمده است: «مقام و اعتبار دیوان خاقانی در میان میراث منظم ادب پارسی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این مقام شامخ، عمدتا بازبسته به قصاید استوار و متنوعی است که آینه جلوه‌گری طریق غریب خاقانی در سخن‌سرایی است. دشواری، یکی از شاخصه‌های اصلی این قصاید است؛ قصایدی که در استواری و طمطراق تمام آفریده شده است. به جهت این دشواری و نیز اهمیت این اشعار، از دیرباز شروحی به جهت توضیح و تبیین آن‌ها نگاشته شده است. این امر در روزگار ما و دهه‌های اخیر، شتاب بیشتری گرفته است و آثار متعددی در این زمینه به رشته تحریر در آمده است. آگاهی از شروح به جهات متعدد برای خاقانی‌پژوهان امر بایسته‌ای است که در این جستار بدان خواهیم پرداخت.»

همچنین در بخشی از چکیده مقاله «اگزیستانسیالیسم و شفیعی کدکنی...» آمده است: اگزیستانسیالیسم در کنار مارکسیسم، یکی از مکاتب فلسفی‌ای بود که در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی در میان جامعه روشنفکری ایران -جامعه‌ای که عمدتا نویسنده و شاعر بودند- طرفدارانی داشت. بسیاری از روشنفکران، نویسندگان و شاعران آن زمان چون هدایت، آل احمد، فردید و ... بر اساس آرا فلاسفه اگزیستانسیالیست (سارتر، کامو، هایدگر و ...) به آفرینش آثار ادبی پرداختند. اما برخورد کدکنی با این حله فلسفی، از لونی دیگر بود.»

«نامه‌ای از احمد مهدوی دامغانی به کتاب ماه ادبیات»، «هر یکی طرز جدا دارند ارباب سخن» نوشته محمود فتوحی، «گزارشی از کلید در باز» نوشته عبدالله ولی‌پور، «نقدی بر چاپ چند تذکره» نوشته عبدالرسول فروتن، «نقد و بررسی اشکال یک اسطوره» و «نقد و بررسی کتابِ سیر تحول ادبیات داستانی و نمایشی» نیز بخش نقد و بررسی شماره 72 کتاب ماه ادبیات است.

این شماره کتاب ماه ادبیات در 104 صفحه از سوی خانه کتاب منتشر شده است. منوچهر اکبری سردبیری کتاب ماه ادبیات را به عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها