پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
بررسی صحت روایات نقل شده از اهل بیت(ع)

سیوطی از جمله مفسران اهل سنت است که در تفسیرش «الدار المنثور» روایات فراوانی از اهل بیت(ع) نقل کرده که البته همه آن‌ها صحیح نیستند و یک نویسنده صحت و سقم این احادیث را در یک کتاب بررسی کرده است._

نرگس نطقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: سیوطی از علمای بزرگ اهل تسنن در قرن دهم است. او کتاب‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها هنوز به عنوان منبع استفاده می‌شوند. برای مثال کتاب «الاتقان» او سال‌ها در حوزه علوم قرآنی در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شد. 

وی افزود: تفسیر سیوطی اثری شش جلدی به زبان عربی است که تاکنون به فارسی ترجمه نشده است. من در این کتاب، روایاتی را که سیوطی از اهل بیت(ع) نقل کرده است گردآوری و بررسی کرده ام.

نطقی ادامه داد: در عنوان کتاب بر واژه نقل تاکید داشتم، زیرا بسیاری از روایاتی که سیوطی نقل کرده به اهل بیت(ع) نسبت داده شده‌اند. حدود ششصد و پنجاه روایت را در این تفسیر شناسایی کرده ام، به گونه‌شناسی آن‌ها پرداخته‌ام که چه نوع حدیثی و از کدام امام است. سپس وجه اشتراک و افتراق این روایات را با روایات شیعه و در برخی موارد با آثار تفسیری اهل تسنن و همچنین  کتاب‌هاي حدیثی و تفسیری شیعه مقایسه کرده‌ام.
 
وی سیوطی را از علمای بی‌غرض سنی دانست و گفت: او بسیاری از روایات را گردآوری و نقل کرد و مهم‌تر از همه این‌که دیدگاه خاصی درباره آن‌ها نداشت.

ابن پژوهشگر یادآوری کرد: بررسی این روایات از آن جهت بود که بهتر است دانشجویان و محققان بدون تحقیق سراغ این کتاب‌ها نروند تا دید درستی درباره روایات نقل شده در این اثر داشته باشند. برخی از این روایات تنها به اهل بیت(ع) نسبت داده شده‌اند، به همین دلیل شیعیان بهتر است با پیش‌فرض و تحقیق سراغ کتاب بروند.

چاپ نخست کتاب «بررسی در نقل روایات اهل بیت(ع) در تفسیر الدار المنثور سیوطی» با شمارگان هزار نسخه، در 288 صفحه و به بهای 8 هزار تومان از سوی انتشارات نبأ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها