شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
بحرين در تلاش برای جذب جوانان به کتابخوانی

اين روزها بحرين ميزبان نوزدهمين نمايشگاه كتاب الايام است که در آن، كتاب‌هاي طيف‌هاي مختلفی از سياست و فلسفه گرفته تا مذهب و مجموعه كتاب‌هاي كودكان ارایه مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از تريد عربيا، اين نمايشگاه 8روزه كه در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي برپاست، از 26 دسامبر آغاز شده و تا 3 ژانويه (6 تا 14 دی) ادامه دارد و در آن، ناشران و كتابفروشان خاورميانه به ويژه مصر و لبنان، حضور فعال دارند.
 
امسال به كودكان و نوجوانان توجه ويژه‌اي شده است و در برخي غرفه‌ها كتاب‌ها و رمان‌هاي محبوب نوجوانان در جهان همچون «خاطرات يك بچه ريغو» و «بازي هاي گرسنگي» به زبان عربي ترجمه شده و در اختيار كودكان عرب زبان قرار گرفته است. 

هرچند در اين نمايشگاه بيشتر كتاب‌هاي عربي فروخته مي‌شود ولي برخي غرفه‌ها هم به ارایه كتاب‌هاي انگليسي زبان مي‌پردازند و البته از كتاب‌هاي الكترونيك هم غفلت نشده است چون جوانان به تكنولوژي هاي نوين بسيار علاقه دارند و از اين طريق مي توان آنها را به مطالعه علاقه‌مندتر كرد. 

ناشران و كتابفروشان شركت كننده در اين نمايشگاه معتقدند در اين سال‌ها نسبت به گذشته بر تعداد كتاب‌های منتشرشده افزوده شده ولي در تعداد كساني كه به مطالعه روي آورده‌اند، تغييري ديده نمي‌شود و بايد اين خلاء را پر كرد. 

«علي مچلب» يكي از كتابفروش هاي لبنان معتقد است ميزان توجه به كتابخواني در خاورميانه بيشتر شده و اين موضوع در مورد نسل جوان بيشتر صدق مي‌كند. ناشر ديگري از سوريه كه در 6 سال گذشته در اين نمايشگاه شركت كرده است، مي‌گويد اين وظيفه خانواده هاست كه عادت كتابخواني و مطالعه را در خانه جا انداخته و كودكان را به آن تشويق كنند. به نظر وی شايد يكي از راهكارها، اهداي كتاب به كودك باشد،آن هم وقتي مطالعه يك كتاب سخت را به پايان مي‌برند. بحث و گفت و گو با نوجوانان درباره كتابي كه به تازگي خوانده اند هم مي‌تواند آن ها را به مطالعه علاقه‌مندتر كند. 

یک ناشر بحريني شركت كننده در اين نمايشگاه گفت: ما هنگام برگزاري نمايشگاه‌ كتاب، در مدارس بحرين يك ليست آرزوها تهيه كردیم و از بچه ها خواستيم نام كتاب‌هايي را كه دوست دارند بنويسند تا براي آن‌ها از اين نمايشگاه تهيه شود و حالا شاهد استقبال مناسب همين دانش‌آموزان از نمايشگاه كتاب هستيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها