چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
ترسیم چشم‌انداز آینده از اهداف کتاب «حقوق خلع سلاح» است

ساعد، نویسنده کتاب «حقوق خلع سلاح و حاکمیت دولت‌ها» گفت: هدف از تالیف این کتاب، تولید ادبیات مناسب پیرامون شناخت و تبیین مولفه‌های اصلی منافع ملی و نیز بررسی اصل حاكميت دولت‌ها در چارچوب تحولات حقوق بين‌الملل، خلع سلاح، كنترل تسليحات و ترسيم چشم‌انداز آينده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت صلح جهانی است. بر این اساس همه ساله از 24 تا 30 اکتبر ( 3 تا 9 آبان ماه) ،هفته جهانی خلع سلاح گرامی داشته می‌شود. 

کتاب «حقوق خلع سلاح و حاکمیت دولت‌ها» عنوان کتابی است نوشته نادر ساعد که به بررسی اصل حاكميت دولت‌ها در چارچوب تحولات حقوق بين‌الملل، خلع سلاح و كنترل تسليحات و ترسيم چشم‌انداز آينده می‌پردازد. این کتاب از سوی انتشارات خرسندی به چاپ سوم می‌رسد.

نادر ساعد، مولف کتاب «حقوق خلع سلاح و حاکمیت دولت‌ها» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که کشورمان از گذشته تا به امروز با آن مواجه بوده و از آن به نوعی آسیب دیده، حوزه خلع سلاح است. 

وی ادامه داد: این در حالی است که امروزه پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یک ادبیات راهبردی مورد توجه قرار گرفته است. 

مدرس دانشگاه مالک اشتر افزود: بدون شك با توجه به تحولات اخير به‌ويژه بررسی جنجال‌ برانگيز پرونده هسته‌ای ايران در شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و شورای امنيت، انجام پژوهشی‌هایی كه مولفه‌های كليدی در فرآيند خلع سلاح و كنترل تسليحات دارند، ضرورت خود را نمايان می‌سازند. 

وی بابیان این‌که کتاب «حقوق سلاح و حاکمیت دولت‌ها» نتیجه 10 سال مطالعه و پژوهش در حوزه خلع سلاح است، بیان کرد: این کتاب نخستین اثری است که با تاکید بر جنبه‌های حقوقی، ابعاد خلع سلاح و کنترل تسلیحات نوشته شده است.

ساعد با اشاره به این‌که خلع سلاح یک حوزه بین رشته‌ای است، گفت: جنبه‌های حقوقی، سیاسی، دفاعی و امنیت از مهمترین مولفه‌هایی است که باید به طور همزمان در حوزه خلع سلاح مورد توجه قرار گیرد و محور اصلی کتاب «حقوق خلع سلاح و حاکمیت دولت‌ها» نیز بر این اصل استوار است.

وی که دکترای حقوق بین‌الملل از دانشگاه تهران دارد، گفت: اين اثر شامل دو بخش با عناوين «مبانی نظری و تحولات تاريخی حقوق خلع سلاح و كنترل تسليحات» و «مصداق‌سنجی تعديل دامنه و حاكميت دولت‌ها در پرتو ساز و كار بازرسی خلع سلاح» است. 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بازچاپ سوم این کتاب با اصلاحاتی به ارایه نظریه‌های بین‌المللی خلع سلاح و نیز اقدامات شورای امنیت و کشور‌های غربی در سال‌های اخیر می‌پردازد.

وی در پایان با اشاره به تالیفات و ترجمه‌های خود گفت: تاکنون نزدیک به چهل اثر از من به چاپ رسیده است که می‌توان به آثاری همچون «سلاح هسته‌ای و حقوق بشر دوستانه»، «حقوق بین‌الملل و نظام عدم گسترش سلاح هسته‌ای» و « حقوق بشر دوستانه و مسایل نوظهور» اشاره کرد.
 
چاپ دوم کتاب «حقوق خلع سلاح و حاکمیت دولت‌ها» نوشته نادر ساعد در  408 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار و 700 تومان توسط انتشارات خرسندی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها