یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰

شماره‌های 11و 12 ویژه‌نامه «سیمرغ» ویژه شعر كودك و نوجوان از سوی مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری منتشر شد. در این نشریه آثاری از سعید بیابانكی، محمدعلی علومی، محمدجواد محبت و برخی دیگر از نویسندگان به چاپ رسیده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در این ویژه‌نامه آثار و گفتاری از عباس براتی‌پور،  محمدجواد محبت، اكبر صحرایی، احد ده‌بزرگی، سیداحمد نادمی، حمید هنرجو، رودابه حمزه‌ای، بابك نیك‌طلب، سعید بیابانكی، محمدعلی علومی و حسین فتاحی به چاپ رسیده است.

در بخشی از یادداشت سردبیر این‌ نشریه آمده است:«گل چیدن از گلستان ادبیات استان‌ها و سبدی فراهم آوردن از آن بر ستیغ قافی كه سیمرغ بر آن پر می‌ریزد، حكایت دل‌انگیز سفره كرامت حق تعالی سبحانه عزه، در اشتیاق كلمات روزه‌داری است كه از استان‌ها تقدیمتان می‌شود. شوقی كه ما را بر آن داشت تا اگر چه كمی با تاخیر و... اما سیمرغی فراهم آوریم كه به لحاظ ساختاری نمایه‌ی نشریه‌ی تخصصی از حیث شكل، فرم و ساختاری درخور و دارای تشخصی ارجمند و البته نگاه پر مهرتان باشد. چه آن نشریه به لحاظ محتوا به اندازه ادبیات ایران زمین غنی و به اندازه آرمان‌های بلند اسلام عزیز متعهد است و لذا مظروف این زلال اندیشه می‌بایست ظرفی در خور باشد.»

در بخش «دست خط» نشریه سیمرغ مطالبی از نویسندگان، پژوهشگران و شاعران كشورمان با عناوین «منظومه فكری كودكان امروز ایران»، «در انداختن طرح‌های حكایت‌گونه در شعر كودك»، «كم رنگ بودن نشانه‌های جامعه امروزی»‌، «درهم ریختن قالب‌ها برای نزدیكی به ذهن كودك»، «خاستگاه شعر كودك»، «به دنبال ضمیر ناخودآگاه و كودكی درون خود»، «صمیمیت و سادگی در انتقال تجربه‌های بشری»، «روح جاری فولكلور در شعر آذربایجان»، «تفریط و افراط در حوزه‌ شعر»، «تخیل؛ جهت افزایش خلاقیت در كودك»، «نگاهی عجیب به كتابی ساده»، «قصه پسركی كه از جنس باقی آدم‌ها نیست»، «زبان بسیار ساده، صمیمی و بی‌پیرایه‌ی شاعر» و «شخصیت‌های انسانی در داستان‌های واقعی»، به چشم می‌خورد.

در بخش «همای داستان» گفت‌وگویی با محمد‌رضا بایرامی نویسنده كشورمان گنجانده شده است و همچنین در این بخش برخی از آثار این نویسنده توسط سایر نویسندگان همچون فرحناز علیزاده، علیرضا لبش، ناهید زندی‌پژوه، حسین فتاحی، رسول فلاح‌پور، كلر ژوبرت و مریم یكرنگی نقد شده است.

از دیگر داستان‌هایی كه در این نشریه از نویسندگان و شاعران نام آشنای كشورمان به چاپ رسیده می‌توان به داستان‌های «غول» نوشته محمدعلی علومی ، داستان طنزگونه «اندرفواید موبایل بانك» نوشته سعید بیابانكی و داستان «دست چپ تاقان» اثر یوسف قوجق، مترجم و نویسنده و داستان «تمام شهیدان تو را می‌شناسند» از سیدعلیرضا مهرداد اشاره كرد.

در بخش «همای شعر» اشعاری از كمال شفیعی، بهرام اسدی، بهرام احمدزاده، عبدالرحمن حسین‌نژاد، فریده سلیمانی، مروارید دلبازی، عبدالله شایق، بهمن نصیرزاده، میرزا علی‌اكبر صابر و صیاد گلی‌پور با موضوع كودك و نوجوان به چاپ رسیده است.

در فصل «ادبیات ملل» نیز ترجمه آثار نویسندگان مشهور جهان همچون «روت هرمان»، «ارنست همینگوی»، «ادموند فولر»، «لوییزا می‌آلكوت» و رامیز روشن به چشم می‌خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها