جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
نیکلا کوچولو این‌بار با ترجمه‌ مهسا ملک‌مرزبان به بازار می‌‌آید

کتاب «نیکلای سر دسته» نوشته‌ی‌ رنه گوسینی نویسنده فرانسوی، از سری کتاب‌های مجموعه «نیکلا کوچولو» است که این‌بار به دست مهسا ملک مرزبان ترجمه شده و به زودی به دست انتشارات افق به چاپ می‌رسد.

ایبنا نوجوان: داستان‌های مجموعه‌ی «نیکلا کوچولو» كه بین سال‌های 1956 تا 1964 به چاپ رسید، زندگی روزمره‌ی پسربچه‌ی 8 ساله‌ی شیطان و بازیگوشی به نام نیکلا را توصیف می‌کند که در دهه‌ی 1950 در فرانسه زندگی می‌کند. این داستان‌ها به شکلی زیبا و بامزه توسط خود نیکلا روایت می‌شوند.
 
این مجموعه تاكنون به بیش از 30 زبان ترجمه شده است و در سرتاسر کره‌ی خاکی طرفداران بسیاری دارد. اگر چه این مجموعه برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است؛ اما بزرگ‌سالان هم از طرفداران پروپاقرص آن هستند و با خواندن آن خاطرات کودکی خود را به یاد می‌آورند. جالب است بدانید بر اساس ماجراهای «نیکلا کوچولو» در سال 2009 فیلمی در فرانسه به نمایش درآمد که بیش از سه و نیم میلیون نفر را به سینماها کشاند. 


شخصیت‌های کودک این مجموعه عبارتند از:
نیکلا (شخصیت اصلی که داستان‌ها را روایت می‌کند.)
کلوتر (که شاگرد آخر کلاس است.)
آلسست (که چاق است و همیشه در حال خوردن است.)
اُد ( که خیلی قوی است و همیشه بقیهِ بچه‌ها را اذيت مي‌كند.)
ژوفروا ( که پدرش خیلی ثروتمند است.)
ژواشیم ( که یک برادر کوچک دارد.)
اگنان (که شاگرد اول کلاس و عزیزدردانه‌ی خانم معلم است.)
مکسان ( که پاهای درازی دارد.)
روفو (که پدرش پلیس است.)
ماری - ادویژ ( دختر بچه‌ی زیبای همسایه‌ی نیکولا)


بقیه شخصیت‌ها عبارتند از: پدر و مادر نیکلا، معلم‌ها و ناظم‌های مدرسه، معلم نیکلا که خانمی زحمت‌کش و عاشق بچه‌هاست؛ اما بچه‌ها معمولا با شیطنت‌هایشان او را دیوانه می‌کنند، مدیر مدرسه که لقب آبگوشت به او داده‌اند.

این مجموعه در گذشته به دست مترجمان مختلفی به فارسی ترجمه و از سوی ناشران گوناگونی به به کتابفروشی‌ها راه پیدا کرده است. 

«نیکلای سر دسته» یکی از کتاب‌های این مجموعه است که به تازگی به دست مهسا ملک مرزبان ترجمه شده و در آینده‌ای نزدیک از سوی انتشارات افق به بازار می‌آید. این کتاب شامل ۱۶ داستان درباره نیکلا و هم کلاسی‌هایش است. در این کتاب هم مثل سایر کتاب‌های این مجموعه نیکلا و دوستانش توی درسر می‌افتند. آن‌ها می‌خواهند با صاحب یک مغازه‌ی کتاب فروشی دوست شوند که مغازه‌اش نزدیک مدرسه‌ی آن‌هاست، برای همین دست به هر کاری می‌زنند. آن‌ها تو یک برنامه‌ی رادیویی شرکت می‌کنند و به شکلی عجیب شطرنج بازی می‌کنند تا به هدفشان برسند. 

رنه گوسینی نویسنده مجموعه «نیکلا کوچولو» متولد سال ۱۹۲۶ در فرانسه است. گوسینی بی‌شک یکی از بهترین طنازان در عرصه‌ی جهانی است. او با همکاری با تصویرگرانی همچون ژان سامپه و آلبرت اودرزو مجموعه‌های ماندگاری در عرصه طنز کودک و نوجوان ایجاد کرده است که مخاطب ۷ تا ۷۰ ساله دارد!
 
آثار این نویسنده تاکنون جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌اند. از آثار معروف او می‌توان به «لوک خوش‌شانس» و «آستریکس» اشاره کرد. گوسینی در سال ۱۹۷۷ چشم از جهان فرو بست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط