جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
استان بوشهر را با یک کتاب بشناسید

انتشارات «محراب قلم»، کتاب «استان بوشهر» از مجموعه‌ی «چراهای شگفت‌انگیز» را منتشر کرد. با استفاده از این کتاب می‌توانید دانستنی‌هایتان را درباره‌ی استان بوشهر گسترده‌تر کنید./

ایبنا نوجوان: تا به حال فکر کرده‌اید شهر بوشهر چگونه ساخته شد؟ غذاهای محلی استان بوشهر را می‌شناسید؟ می‌دانید مهم‌ترین صنایع استان بوشهر چه صنایعی اند؟ پاسخ به این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش دیگر را می‌توانید در کتاب«استان بوشهر» از مجموعه‌ی «چراهای شگفت‌انگیز ایران‌شناسی» پیدا کنید. 

این کتاب در قالب 19 فصل تنظیم شده است؛ معرفی ویژگی‌های طبیعی، سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی استان بوشهر از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های این کتاب است. 

در بخش «بوشهر چگونه به‌وجود آمد؟» می‌خوانید: «ساخت این شهر را به اردشیر ساسانی نسبت می‌دهند و نام آن ابتدا رام ‌اردشیر یا بوخت اردشیر بود. در زمان هخامنشیان، نام این شهر به صورت ری‌ شهر در آمد. زمانی که نادر شاه افشار، برای ساخت کشتی به محل مناسبی نیاز داشت، در سال 649 ه.ش. ابومهیری، پسر شیخ ناصرخان ناخداباشی، ناوگان نادرشاه را در ری شهر تاسیس کرد. پس از مدتی، این بندر آن‌قدر رونق پیدا کرد که رقیب بندر بصره در عراق شد. در دوره‌ی زندیه و قاجاریه، بوشهر یکی از مهم‌ترین بنادر ایران بود. در حال حاضر هم اولین نیروگاه اتمی برق ایران در مناطق ساحلی این شهر ساخته شده است.» 

مجموعه‌ی «چراهای شگفت‌انگیز ایران‌شناسی» را دکتر مهدی چوبینه و کوروش امیری‌نیا نوشته‌اند. عکاسی برای این مجموعه بر عهده‌ی افشین بختیاری و هاتف همایی بوده و رودابه خائف این مجموعه را تصویرگری کرده است. 

کتاب‌های مهتاب، واحد کودک و نوجوان محراب قلم، کتاب «استان بوشهر» را با شمارگان پنج هزار و 500 نسخه و به بهای سه هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها