یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
تاریخ نقاشی ایران صاحب کتابی جدید شد

کتاب «سرگذشت نقاشی در ایران» تالیف پرویز براتی روانه کتابفروشی‌ها شد. نویسنده در این کتاب با روایتی داستان‌گونه تاریخ 10 هزار سال نقاشی ایرانی را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب چهارمین مجلد از مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی است که از سوی نشر افق منتشر می‌شود.-

براتی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نشر افق پنج سال پیش انتشار مجموعه‌ای با عنوان «فرهنگ و تمدن ایرانی» را آغاز کرد و  از این مجموعه نگارش کتاب «سرگذشت نقاشی در ایران» به من سپرده شد. من طی سه ماه کار تمام وقت نگارش این کتاب را به سرانجام رساندم. 

وی افزود: این کتاب بخشی از نقل تاریخ نقاشی در ایران از آثار یافت شده در درون غارهای «میرملاس» و «همیان»است. روایت کتاب از قرن بیستم و حضور یک ایران‌شناس آمریکایی به نام فیلد در لرستان برای یافتن این غارها می‌شود و در ادامه، با یک فلش‌بک به ابتدای تاریخ می‌رود. من برای مستند شدن مطالب خود به لرستان سفر کردم و از نزدیک نقوش این غارها را دیدم. 

براتی در ادامه درباره نحوه پرداختن به نقاشی معاصر گفت: در یک فصل به نقاشان نوگرای ایران پرداخته می‌شود. در این بخش گفت‌وگوهایی را با هنرمندانی که اکنون در قید حیات هستند، انجام دادم و بر اساس سخنان آنان دست به روایت‌پردازی زدم. به عنوان مثال برای پرداختن به مکتب سقاخانه با استاد پرویز تناولی مصاحبه کردم. 

براتی درباره دیگر منابع مورد استفاده خود برای نگارش این کتاب توضيح داد: غیر از منابع متعارفی چون «هنر ایران» نوشته آندره گدار، «هنر ایرانی در دوران ماد و هخامنشی» و «هنر ایرانی در دوران پارتی و ساسانی» و هر دو اثر «رومن گریشمن»، کتاب‌های تاریخی غیر هنری چون «تاریخ مغول» مرحوم عباس اقبال آشتیانی و یا «تاریخ مردم ایران از ساسانیان تا پایان آل بویه» مرحوم عبدالحسین زرین‌کوب، نیز بخش دیگری از منابعم را تشکیل دادند. گاه ساعت‌ها در این منابع جست‌وجو می‌کردم تا به یک سرنخی کوچکی از یک هنرمند برسم. 

براتی در پایان به کتاب‌های جدید خود اشاره کرد و گفت: این روزها کتاب «زورق‌های واژگون» را که تاریخچه‌ای از دانش‌های نهانی در ایران است، با نگاهی انتقادی به خرافه‌گرایی مدرن، آماده انتشار دارم. همچنین در حال نوشتن کتابی با نام «پژوهشی در ادبیات شگرف ایران» که به نحوی به خیال‌پردازی ایرانی می‌پردازد، هستم که قسمت عمده‌اش به پایان رسیده است.

کتاب «سرگذشت نقاشی در ایران» تالیف پرویز براتی را نشر افق در 165 صفحه و قیمت پنج هزار و 800 تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. 

پرویز براتی خبرنگار حوزه تجسمی مطبوعات است و پیش‌تر به قلم او کتاب «عجایب ایرانی» و همچنین «اپیکاک؛ داستان‌های کوتاه کورت وونه‌گات» منتشر شده است. 

به تازگی از مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی، نشر افق، کتاب‌های «سرگذشت شعر در ایران»، «سرگذشت نمایش در ایران»، «سرگذشت سینما در ایران» و «سرگذشت موسیقی در ایران» به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها