چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۶
نهضت سوررئالیسم ،کشش فراوانی به شعر ایران داشت

ژان‌کلود کاریر، فیلمنامه‌نویس فرانسوی و برنده سه جایزه اسکار، رد پای فراواقع‌گرایی (سوررئالیسم)، در آثار شاعران کلاسیک ایرانی از جمله مولانا را پررنگ دانست. به باور وی شاعران نهضت سوررئالیسم فرانسه، کشش و گرایش آشکاری به سروده‌های عرفانی ایران داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ژان کلود کاریر، فیلمنامه‌نویس فرانسوی و برنده سه جایزه اسکار، شب گذشته در نشست نقد کتاب «عارف جان سوخته – شرح حال مولانا»، که توسط نهال تجدد (همسر ایرانی‌اش) تالیف شده، به سخنرانی پرداخت.

این نشست در تالار اجتماعات شهر کتاب مرکزی برگزار شده بود و علاوه بر کاریر، نهال تجدد، پیروز سیار و مهستي بحريني نیز حضور داشتند.
 
کاریر که از دوستان نزدیک لوییس بونوئل (شاعر و فیلم‌ساز سوررئالیست فرانسوی) بوده است، در این جلسه و در پاسخ به سوال خبرنگار "ایبنا" مبنی بر رد‌پای فراواقع‌گرایی در سروده‌های مولانا و شاعران کلاسیک فارسی زبان، گفت: بدیهی است که نهضت سوررئالیسم، مقدم بر هرچیز، نهضتی در حوزه شعر است. در این نهضت چیزی که واضح است، طرد كردن و پس زدن جهان عادی و معمول و کنار گذاشتن قواعد روزمره زندگی‌ است. تمام شاعران برجسته شعر سوررئال، ضرورت چنین گسستی را حس می‌کردند و این دقیقا همان چیزی است که در آثار مولانا وجود دارد.

وی که برخی از اشعار مولانا را به زبان فرانسه ترجمه کرده ، ردپای فراواقع‌گرایی در سروده‌های مولانا را آشکار دانست و افزود: تمام شاعران سوررئالیست، از جمله بونوئل، کشش و گرایش فراوانی به شاعران عرفانی شرق داشته‌اند؛ چراکه یک شاعر بزرگ هیچ‌وقت نمی‌تواند صبر و آرام و قرار داشته باشد و چیزی درون او همیشه در حال انفجار است. این همان چیزی است که در مورد شاعرانی چون مولانا اتفاق افتاده است.


ژان کلود کار‌یر متولد ۱۹ سپتامبر ۱۹۳۱ در فرانسه ‌است. هرچند وی در دوران کاری‌اش به نمایشنامه‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی، نویسندگی، تدریس و حتی بازیگری مشغول بوده، اما عمده شهرتش از فیلمنامه‌نویسی به دست آمده است.

نام بیش از صد اثر سینمایی و تلویزیونی در کارنامه او ثبت شده که منتقدان، برخی از این فیلم‌ها را آثاری مهم در تاریخ فیلمسازی می‌دانند.

وی کار جدی‌اش را در سینما با لوییس بونوئل، (کارگردان اسپانیایی و سازنده آثاری چون «سگ آندلسی») آغاز کرد و تا پیش از مرگ بونوئل در ۶ فیلم با او همکاری داشت.
 
برخی از افتخارات هنری این نویسنده ۷۶ ساله عبارتند از: برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه برای فیلم «جشن یادگاری» (۱۹۶۳)، دو بار نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم‌های «بار هستی» (۱۹۸۸) و ... 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط