دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
هماهنگي عقل و نقل، از افتخارات شيعه است

سيدمحمد بني‌هاشمي، نويسنده حوزه دين و انديشه، كتاب‌هايي درباره اصول اعتقادي شيعيان نوشته است كه برخي از آن‌ها در دست چاپند. وي در اين كتاب‌ها نگرشي عقلاني را به كار برده و معتقد است كه هماهنگي كامل عقل و نقل در معارف شيعيان، جزو افتخارات اين مذهب است.-

سيدمحمد بني‌هاشمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به پايان نگارش «كتاب علم» اظهار كرد: اين اثر در پي معرفي علم و همچنين آداب تعليم و تعلم از منظر قرآن و روايات است.

وي افزود: پيش از اين، كتاب‌هاي مربوط به عقل و توحيد را تاليف كرده‌ام كه منتشر شده‌اند. به نظر مي‌رسيد كتابي درباره علم، حلقه مفقوده‌اي در ميان اين كتاب‌هاست و به همين دليل تصميم به نوشتن آن گرفتم.

بني‌هاشمي ادامه داد: شيخ كليني در شرح سير اعتقادي اسلام، نخستين بخش از مطالب را در سه دسته عقل، علم و توحيد دسته‌بندي مي‌كند. بر همين اساس، من نيز براي شرح سير اعتقادي اسلام براي جوانان از همين دسته‌بندي مدد گرفتم.

وي تاكيد كرد: شيعه‌اي‌ كه مي‌كوشد اعتقاداتش را بر اساس مبناي درست سامان دهد، به اين دسته‌بندي‌ها توجه مي‌كند. قصد دارم در آينده، كتاب‌هايي درباره ساير اصول اعتقادي مسلمانان مانند عدل، امامت، نبوت و معاد بنويسم.

بني‌هاشمي با بيان اين كه «در تمام اين كتاب‌ها نگرشي عقلاني را به كار مي‌برم» گفت: پس از مبنا قرار دادن عقل، به قرآن و حديث رجوع كردم. بايد گفت كه حتي در يك مورد نيز تعارضي ميان عقل و نقل وجود ندارد و اين جزو افتخارات شيعه است.

وي درباره لزوم كاربرد قرآن و احاديث با وجود هماهنگ بودن آنها با عقل گفت: قرآن و سنت جاي عقل را نمي‌گيرند، بلكه تذكري به عقل‌اند. در واقع، خود عقل درمي‌يابد كه قادر به دريافتن احكام شريعت نيست و بايد اين احكام را از قرآن و سنت بگيرد و اين ادعاي شيعه است.

وي افزود: با نوشتن اين كتاب‌ها در پي نشان دادن كاركردهاي عقل در شيعه بودم. تاكنون سه جلد از مجموعه «كتاب عقل» منتشر شده است. جلد چهارم «كتاب توحيد» و جلد نخست «كتاب علم» از سوي انتشارات منير در دست چاپند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط