دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
عقايد سلفي و وهابي موتور فكري القاعده است

كتاب «بنيادهاي فكري القاعده» منتشر شد. به گفته نويسنده اين اثر، تفكرات سلفي و وهابي، موتور فكري اين گروه تروريستي را حركت مي‌دهد و «ايمن الظواهري» مدت‌ها پيش از به دست گرفتن رياست اين گروه، اصلي‌ترين نظريه‌پرداز آن به شما مي‌آمد.-

محمد محموديان، نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به كمبود منابع درباره سرچشمه‌هاي فكري القاعده اشاره كرد و گفت: نوشتن اين كتاب، گامي براي پر كردن خلأهاي موجود در اين حوزه است.

وي با بيان اين كه انديشه و عقايد گروه القاعده در اين كتاب بررسي مي‌شود، عنوان كرد: تفكرات سلفي و وهابي، موتور فكري اين گروه تروريستي را حركت مي‌دهد. تفكر سلفي بر سه قسم سنتي، ميانه‌رو و انقلابي تندرو است كه گروه القاعده، از قسم سوم آن تغذيه مي‌كند.

محموديان افكار «ابن تيميه» را از ريشه‌هاي فكري اصلي اين گروه تروريستي برشمرد و گفت: او افكار بسيار تندروانه و افراطي داشت كه تاثيرات آن به خوبي بر رهبران القاعده مشهود است.

وي افزود: گروه‌هاي تندرو سازمان جهاد اسلامي و جماعت اسلامي مصر، نزديكي زيادي به لحاظ فكري با القاعده دارند. اين نزديكي تا جايي است كه «ايمن الظواهري» رييس پيشين سازمان جهاد اسلامي مصر، رياست كنوني القاعده را بر عهده دارد.

به گفته اين نويسنده، الظواهري از سال 1991 رياست اين سازمان افراطي را به عهده داشت . او سپس به پاكستان رفت و در آن‌جا با بن‌لادن آشنا شد. تفكرات او بر رهبران القاعده بسيار تاثيرگذار  است به‌قدري كه بعد از مرگ بن لادن در ارديبهشت 1390، به رياست سازمان القاعده برگزيده شد.  نگارنده در اين كتاب تصريح كرده است كه او «رييس در سايه» القاعده است. او همواره اصلي‌ترين نظريه‌پرداز اين سازمان به شمار مي‌آمده است.

وي به بررسي ديدگاه‌هاي شيعيان و اهل سنت درباره تفكرات و عقايد القاعده در كتابش اشاره كرد و گفت: هيچ گرايش فكري نسبت به القاعده در ايران وجود ندارد.

كتاب «بنيادهاي فكري القاعده» با شمارگان 1500 نسخه و بهاي 35000 ريال از سوي انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط