سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۷
ديدگاه‌هاي زبان‌شناسي نوين در ساخت زبان فارسی

كتاب «ساخت زبان فارسي» تأليف خسرو غلامعلي‌زاده براي پنجمين‌بار توسط انتشارات احيا‌ء كتاب به تازگي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران‌(ايبنا) اين كتاب تحليلي است از ساخت زبان فارسي كه بر بنياد تلفيقي از ديدگاه‌هاي زبان‌شناسي نوين نگاشته شده است.
 
اين كتاب در چهار بخش نحو، تكواژشناسي، آواشناسي و معناشناسی تدوين شده است. 

نگارنده در پيشگفتار آورده است: در اين نوشته تلاش بر اين بوده است كه يافته‌هاي زبان‌شناسي عملاً در راستاي توصيف ساخت زبان فارسي به گونه‌اي به كار بسته شود تا خواننده بي‌اطلاع از بحث‌هاي پيچيده نظري بتواند از آنها بهره برد.
نبود كتابي كه مسایل نحوی، آوایی، تکواژشناختی و معناشناختی زبان فارسی را یکجا طرح کند، نگارنده را بر آن داشت تا ساخت زبان فارسی را بنگارد.

دیدگاه نظری حاکم بر بخش نخست، نحو، نظریه گشتاری است. بخش سوم، آواشناسی، بر بنیاد آواشناسی سنتی نگاشته شده است. زیرا این نوع آواشناسی برای آموزش توصیف تولیدی آواها مناسب‌تر از آواشناسی نظام‌مند است. در بخش‌های دوم و چهارم، تکواژشناسی و معنا‌شناسی عموماً مسایل نظری با ارائه مثال‌هایی از زبان فارسی مطرح شده‌اند. طرح مسائل نظری در این دو بخش، دو علت عمده دارد. نخست، یافته‌های تکواژشناسی و معناشناسی هنوز به گونه‌ای نیستند که بتوان آنها در یک کتاب درسی به منظور تحلیل ساختمان واژه و معناشناسی زبانی خاص به کار بست. دوم، سعی شده است مطالب کتاب طوری مطرح گردد که هم با طرح درس ارائه شده از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی برای درس ساخت زبان فارسی مطابقت نمایند و هم کتاب مورد استفاده خوانندگانی قرار بگیرد که از مسائل پیچیده و بحث‌انگیز زبان‌شناسی و حتی مقدمات زبان‌شناسی بی‌اطلاع هستند.

دکتر خسرو غلامعلی‌زاده، پیش از این ترجمه کتاب «زبان‌شناسی و زبان» نوشته جولیا فالک را در کارنامه خود داشته است.

انتشارات احیاء کتاب، ساخت زبان فارسي را با 336صفحه، 2000 نسخه و قطع رقعی به بهای 27000 ریال، اوایل آبان ماه در اختیار علاقمندان قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها