یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
مامور سابق سیا به خاطر انتشار کتاب محکوم شد

دادگاه ویرجینیا یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به خاطر انتشار اطلاعات حساس در یک کتاب محکوم کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پولیتیکو، جرالد لی، قاضی دادگاه ایالتی ویرجینیا، یک مامور مخفی سابق سیا را که در سال 2008با نام مستعار «اسماعیل جونز» کتابی با عنوان «عامل انسانی: فرهنگ اطلاعاتی ناکارآمد سیا از درون» منتشر کرده، به خاطر زیر پاگذاشتن مقررات سیا محکوم کرد.
 
دادگاه ویرجینیا اعلام کرده که جونز قبل از انتشار این کتاب که دارای اطلاعات حساس است باید سیا را مطلع و محتوای آن را به تایید این سازمان می رساند، ولی از این کار صرف نظر کرده است. دادگاه در مرحله بعدی در این باره که جونز به خاطر این کارش چقدر باید به سیا جریمه پرداخت یا احکام دیگری بر او جاری شود، رای خواهد داد.

لارین میلز وکیل جونز در دادگاه تاکید کرده که اطلاعات کتاب را قبل از انتشار برای سیا ارسال کرده بوده ولی این سازمان با نگاه مثبت موضوع را بررسی نکرده و در اعلام نظر نیز تاخیر کرده است. به گفته این وکیل، جونز پیش از انتشار کتاب در سال 2008 دو دست نویس از کتابش را به این سازمان ارایه کرده بوده ولی دست نویس اول به طور کامل و دست نویس دوم به طور نسبی رد شده است. با وجود این استنادات، قاضی دادگاه ویرجینیا تاکید کرده که جونز باید تا زمان اعلام نظر نهایی سیا از انتشار کتاب خودداری می کرد.

لارین میلز وکیل جونز در واکنش به رای دادگاه، از این رای ابراز تاسف کرد و گفت:« من از این رای ناامید شدم چونکه موارد مشابهی وجود دارد که ماموران سیا حتی روند بررسی پیش از انتشار کتاب را هم انجام نداده بودند ... و قاضی لی به این موارد هیچ توجهی نکرد.» 

فردی که با نام مستعار «اسماعیل جونز» کتاب «عامل انسانی» را در سال 2008 نوشته و چاپ کرده با انتشار اسنادی به شدت از سوء مدیریت سیا در زمینه تکثیر سلاح های هسته ای انتقاد کرده است. این مامور آمریکایی در کتابش توصیه کرده که امریکا برای تقویت توانایی های اطلاعاتی خود باید نیروی انسانی خود را تقویت و در آن اصلاحات به وجود آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها