سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
حضور هیلاری منتل برای سومین بار در میان نامزدهای جایزه معتبر بوکر

نامزدهای اولیه جایزه بوکر سال 2020 اعلام و 13 نویسنده برای به دست آوردن جایزه 50 هزار پوندی با هم رقابت می‌کنند. هیلاری منتل، نویسنده انگلیسی آثار تاریخی برای بار سوم در میان نامزدهای جایزه معتبر بوکر قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، آخرین کتاب از سه‌گانه هیلاری منتل تحت عنوان «آینه و چراغ» در میان نامزدهای اولیه بوکر قرار گرفت تا برای سومین بار شانس به دست آوردن بوکر نصیب هیلاری منتل، نویسنده انگلیسی شود.
 
اولین کتاب از این مجموعه درباره آمدن توماس کرامول به قدرت و اعدام توماس مور است و در سال 2009 منتشر شد و جایزه بوکر را هم برای نویسنده به ارمغان آورد. در سال 2012 دومین کتاب از این مجموعه تحت عنوان «اجساد را بیاورید» منتشر شد و دوباره جایزه بوکر را به دست آورد. داستانی که چگونگی سقوط آن بولین، همسر دوم هنری هشتم را به تصویر می‌کشد.
 
منتل یکی از چهار نویسنده‌ای است که توانسته تاکنون دو بار جایزه بوکر را به دست آورد. مارگارت آتوود، پیتر کاری، و جی. ام کوئتزی سه نویسنده دیگر هستند که دو بار جایزه بوکر را به دست آوردند. تاکنون هیچ نویسنده‌ای موفق نشده است که سه بار به افتخار برنده شدن در بوکر دست یابد.
 
پیش‌خرید «آینه و چراغ» نسبت به کتاب «وصیت‌ها» نوشته مارگارت آتوود، که در چهار هفته اول فروشش در سال 2019 رکورد زد، هم 50 درصد بیشتر بود و حداقل 200 نفر برای خرید کتاب در ساعات آغازین صف بسته بودند.

قبل از انتشار در میان نامزدهای اولیه جایزه زنان بریتانیا قرار گرفت و بی‌شک همه منتظر بودند تا انتخاب داوران امسال جایزه بوکر را هم ببینند.
 
پیش از این از نیکولاس پیرسون، ویراستار منتل پرسیدیم: «فکر می‌کنی منتل بتواند جایزه بوکر را برای بار سوم به دست بیاورد؟» پیرسون، که از سال 2004 ویراستار هیلاری منتل است، در پاسخ گفت: «معتقدم منتل با این کتاب در اوج زندگی کاری خود قرار گرفته است و با در نظر گرفتن «تالار گرگ» و «اجساد را بیاورید» در کارنامه کاری این نویسنده، حضورش در اوج اصلا عجیب نیست اما سومین بوکر را دور از ذهن می‌دانم.»
 
نویسنده انگلیسی «تالار گرگ» هم گفت: «اگر این بار برنده نشوم فاجعه است اما اگر ببازم ناراحت هم نمی‌شوم.»
 
دیگر نامزدهای جایزه بوکر سال 2020 به شرح زیر است:
«جسد قابل سوگواری» نوشته سیتسی دانگرامبگا
«پادشاه سایه» نوشته مازا منگیست
«چه سن بامزه‌ای» نوشته کایلی رید
«چقدر از این تپه‌ها طلا است» نوشته پم ژانگ
«بی‌انتها » نوشته کولوم مک‌کان
«موقرمز کنار خیابان» نوشته آن تایلر
«شاگی بِین» نوشته داگلاس استوارت
«زندگی واقعی» برندون تایلز
«شکر سوخته» نوشته آونی دوشی
«سرزمین ناشناخته جدید» نوشته دیان کوک
«آن‌ها که بودند» نوشته گابریل کرائوز
«عشق و دیکر آزمایش‌های ذهن» نوشته سوفی وارد
 
شش سال پس از اینکه بنیاد بوکر تصمیم گرفت درهای جایزه را به روی آمریکایی‌ها بگشاید و با انتقادات زیادی روبه‌رو شد. انگلیسی‌ها نگران سلطه آمریکایی‌ها بر یک جایزه انگلیسی بودند و  امسال هم 9 نویسنده آمریکایی یا شهروند آمریکا هستند. فقط سه نویسنده از انگلیس در میان نامزدها قرار دارند.
 
لی چایلد، نویسنده آثار معمایی، لِم سیسای، شاعر، سمیر رحیم، منتقد، امیلی ویلسونف صاحب‌نظر دوره کلاسیک از اعضای هیئت داوران امسال هستند و معتقدند این 13 رمان بسیار تأثیرگذار هستند که چنین جایگاهی به دست آورده‌اند.
 
جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون جورج سندرز، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند. نامزدهای نهایی شامل شش اثر در تاریخ پانزدهم سپتامبر و برنده در ماه نوامبر اعلام می‌شود.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها