پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
تعامل با ناشران و آژانس‌های ادبی اردن، صربستان، آلمان، ویتنام و ترکیه

ذوعلم بیان کرد: نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، مقدماتی را برای مذاکره با آژانس‌ها و ناشران خارجی فراهم کرد و آژانس ادبی دایره مینا توانست با ناشرانی از کشورهای اردن و صربستان و آژانس‌های ادبی از کشورهای آلمان، ویتنام و ترکیه تعامل داشته‌باشد.

احمد ذوعلم، مدیر آژانس ادبی «دایره مینا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اتفاق مبارکی است، گفت: در برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب با محدودیت‌هایی مواجه بودیم اما مجازی‌شدن نمایشگاه‌های کتاب که در بسیاری از نقاط دنیا اتفاق افتاده‌است، به‌نظر می‌آید که جایگزین مناسبی برای نمایشگاه فیزیکی کتاب باشد. البته یکی از تفاوت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران با دیگر نمایشگاه‌های مجازی کتاب در دنیا، این است که نمایشگاه، محلی برای فروش آثار ناشران است و از این‌نظر اقتضائات متفاوتی در مقایسه با سایر نمایشگاه‌های مشابه دارد.
 
وی با بیان اینکه آژانس ادبی دایره مینا، تجربه حضور در نمایشگاه‌های مجازی چون نمایشگاه کتاب بلونیا، فرانکفورت و پکن را داشته‌ است، عنوان کرد: نمایشگاه‌های مجازی کتاب، فضایی برای ارائه‌ آثار آژانس‌های ادبی فراهم کردند تا از آن طریق بتوانند به‌نحو مطلوبی پورتفولیو(مجموعه آثاری که آژانس‌های ادبی نمایندگی آن را برعهده دارند) خود را برای ناشران به نمایش بگذارند. خوشبختانه چنین امکانی در نمایشگاه مجازی تهران نیز وجود دارد؛ اما در قیاس با تجربه‌های قبلی در دیگر نمایشگاه‌های مجازی کتاب، می‌توان گفت که این فضا هنوز جای کار و توجه بیشتری دارد و باید طراحی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا بتوان به هدفی که آژانس‌های ادبی دنبال می‌کنند، دست پیدا کرد.
 
ذوعلم افزود: معتقدم برگزارکنندگان نمایشگاه مجازی کتاب تهران بابرندر دوره های بعد برنامه‌ریزی دقیق‌تری درباره حضور آژانس‌های ادبی و امکان فعالیت‌ بهتر را فراهم کنند.
 
برگزاری نشست‌های بین‌المللی در حوزه رایت‌سنتر محدود به برگزاری نمایشگاه کتاب نباشد
وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست‌های بخش بین‌الملل با حضور ناشران، مترجمان و آژانس‌های ادبی داخلی و خارجی، از اتفاقات مهم و موثر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود، گفت: می‌توان با تبدیل کردن تهدید کرونا به یک فرصت، برگزاری این رویدادها را ادامه داد و برگزاری این نشست‌های داخلی و خارجی را محدود به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب ندانست.
 
ذوعلم با بیان اینکه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، فضایی برای درخواست مذاکره برای تبادل رایت کتاب‌ها فراهم کرده‌است، توضیح داد: به‌واسطه برگزاری این نشست‌ها و وبینارهای بین‌المللی، آژانس ادبی دایره مینا توانست با ناشرانی از کشورهای اردن و صربستان و آژانس‌های ادبی از کشورهای آلمان، ویتنام و ترکیه تعامل داشته‌باشد. البته آژانس ادبی دایره مینا، در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تبادل رایتی انجام نداده است، اما این نشست‌ها مقدماتی برای ما فراهم کرد که ناشران خارجی از طریق آن درخواست‌هایی مطرح کردند که اکنون درحال بررسی این درخواست‌ها هستیم.
 
به‌گفته مدیر آژانس ادبی «دایره مینا»، در نظرگرفتن فضای اختصاصی برای تبادل نظر و گفت‌وگو آژانس‌های ادبی بر پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به امکان بارگزاری تعداد مناسب آثار توسط آژانس‌ها مساله‌ای است که در این نمایشگاه به خوبی مورد توجه قرار نگرفته‌است و این موضوع موجب می‌شود که فضای مطلوبی برای فعالیت موثر در اختیار آژانس‌های ادبی شرکت‌کننده قرار نگیرد، به‌ویژه در فضای دیجیتال که رقابت بسیار تنگاتنگ است، توجه به این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
 
وی بیان کرد: به‌طور مثال، تصور کنید، ناشری می‌خواهد با آژانس ادبی «دایره‌ مینا» ارتباط بگیرد و امکان برقراری چنین ارتباطی چه به صورت تصویری و یا صوتی به‌نحو مطلوبی بر پلتفرم نمایشگاه مجازی فرانکفورت موجود است و این ناشر دسترسی خوبی به آژانس ادبی دایره مینا دارد و اگر چنین امکانی بر بستر نمایشگاه مجازی کتاب تهران وجود نداشته‌باشد، پس ناشر خارجی ترجیح می‌دهد از پلتفرمی استفاده کند که دسترسی راحت‌تری در اختیارش می‌گذارد.
 
ذوعلم با بیان اینکه مزیت رقابتی برای جذب ناشران به‌منظور برقراری گفت‌وگو و مذاکره با آژانس‌های ادبی دیده نشده است، بیان کرد: ناشرانی که برای شرکت در نمایشگاه فیزیکی کتاب، به تهران سفر می‌کنند با وجود همه‌ کاستی‌ها، همچنان به خاطر کاراکتر خاص این نمایشگاه، آن را متمایز از سایر نمایشگاه‌های کتاب در جهان می‌دانند؛ اما در فضا دیجیتال و به‌ویژه در حوزه‌ فعالیت آژانس‌های ادبی چنین تمایزی برای نمایشگاه مجازی کتاب متصور نیست.
 
مدیر آژانس ادبی «دایره مینا» اشاره کرد: حضور در بسیاری از نمایشگاه‌های مجازی در سراسر دنیا رایگان است و در واقع برای ناشر هیچ تفاوتی ندارد که در کدام نمایشگاه شرکت کند؛ اما آن چیزی که برای ناشر مهم است امکانات و تسهیلاتی است که برای گفت‌وگو و مذاکره آسان‌تر و پیدا کردن کتاب مورد نظر در اختیار او قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها