دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
شرکت پست ناشران را برای دریافت مرسوله‌های کتاب در انتظار نگذارد

تورانیان، مشارکت مطلوب همه نهاد‌های دخیل در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ خصوصا شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات را از ضرورت‌های برگزاری این رویداد خواند.

علی‌اکبر تورانیان، مدیر انتشارات «شهرآب» در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را تنها راه حل برای جبران بخشی از خسارت به بدنه صنعت نشر دانست و عنوان کرد: با لغو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و از بین رفتن فرصت تامین نقدینگی ناشران، سیاست برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران منطقی و فرصت کسب تجربه‌ای جدید برای فعالان حوزه نشر است و البته راهی به‌جز این رویکرد وجود نداشت.
 
وی به ناآشنایی برخی ناشران با قابلیت‌های فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: اعلام  برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، موجب شد تا علاوه‌بر ناشران، تشکل‌ها و موسسات انتشاراتی نیز به بهره‌مندی از فضای مجازی توجه کنند. انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی اجرای طرح فروش مجازی کتاب با‌ عنوان «نوید سلامتی» را با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا کرد. در قالب این طرح 100 کتابخانه بیمارستانی تجهیز شد و این تجربه را با خانه کتاب و ادبیات ایران به اشتراک گذاشتیم.
 
تورانیان درباره فرصت ویرایش اطلاعات و تغییر قیمت کتاب ناشران حاضر در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب به‌عنوان یک امکان گفت: امکان تغییر قیمت کتاب‌های بارگذاری شده ناشران در پنل نمایشگاه مجازی کتاب، موضوع بسیار مهمی است و باید توجه کرد تا حقی از ناشری ضایع نشود. با توجه به هزینه‌های بالای تولید کتاب، ناشی از نوسانات قیمت ارز و نهاده‌های تولید و البته شرایط اقتصادی جامعه، سرمایه‌ ناشران به کمتر از یک‌سوم تقلیل پیدا کرده است؛ به‌عبارت دیگر اگر همه تولید ناشر در یکی‌‌دو‌سال اخیر به فروش می‌رفت، افزایش لحظه‌به‌‌لحظه قیمت‌ها، مهلت هم‌خوانی با شرایط را به ناشران نداد. مجموع این عوامل، قیمت‌گذاری کتاب را دچار اختلال کرد؛ چراکه امکان تغییر هر روزه قیمت وجود ندارد.
 
افزایش قیمت کتاب ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی طبیعی است
مدیر انتشارات شهرآب، با بیان این مطلب که افزایش قیمت کتاب ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران براساس شرایط روز یک امر طبیعی است، درباره میزان افزایش قیمت کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه مجازی گفت: برای افزایش قیمت، باید به معیار‌های متفاوتی از‌جمله، هزینه نیاز بازار، محتوا و زمان عرضه و ارزش کتاب توجه کرد. برخی کتاب‌ها، حتی اگر کاهش قیمت هم داشته باشند، در حد انتظار مشتری ندارند؛ بنابراین نمی‌توان درصد ثابت و یکسانی برای افزایش قیمت تعیین کرد. قیمت کتاب از سوی ناشران با توجه به اولویت عرضه و جذب مشتری، غیرعادی تعیین نمی‌شود. یکی از نتایج افزایش قیمت کتاب محرومیت مشتری است و هدف‌گذاری ناشر از دست دادن مشتری نیست.
 
تورانیان افزود: به‌عنوان ناشر، برای تعیین قیمت کتاب‌های شهرآب، تفاوتی بین نمایشگاه مجازی کتاب و سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمی‌بینم؛ به‌عبارت دیگر به‌هر میزان که قرار بود در نمایشگاه فیزیکی افزایش قیمت اعمال کنم به‌همان میزان برای نمایشگاه مجازی تصمیم‌گیری می‌کنم. نمایشگاه مجازی کتاب، یک هفته است و ناشران می‌دانند فرصت فروش مثلا 1000 نسخه‌ای کتاب، وجود ندارد؛ به‌طور متوسط هر ناشر در نمایشگاه، 50 تا 60 نسخه از هرعنوان کتاب می‌فروشد؛ بنابراین ناشر برای نمایشگاه یک‌ هفته‌ای و یا 10 روزه، قیمت‌گذاری نمی‌کند، بلکه یک‌سال و یا هر نوبت چاپ یا شمارگان در طول سال را معیار قرار می‌دهد.  
 
وی با بیان این مطلب که شاید همه ناشران به تغییر قیمت اقدام نکنند، ادامه داد: این احتمال وجود دارد برخی ناشران به تغییر قیمت اقدام نکنند چراکه پیش‌تر قیمت جدید را اعمال کرده‌‌اند.

اهمیت آمادگی و بسیج نیرو‌های انسانی برای تحویل سریع و به‌موقع مرسوله‌ها کتاب
مدیر انتشارات «شهر‌آب» نقش شرکت ملی پست در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: با توجه به گستردگی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، آمادگی و بسیج نیرو‌های انسانی برای تحویل سریع و به‌موقع مرسوله‌ها بسیار با اهمیت است. اکثر ناشران که احتمال فروش بالای آ‌ن‌ها در نمایشگاه مجازی کتاب وجود دارد، در منطقه خیابان انقلاب فعالیت دارند تصور کنید هر روز چه حجم قابل‌توجهی کتاب باید از سوی ماموران پست این منطقه جمع‌آوری شود. برنامه‌ریزی دقیق و مدون از سوی مسئولان پست نیاز است تا ناشران مثلا دو روز در نوبت مراجعه مامور پست در انتظار نمانند.
 
تورانیان در بیان یکی ازدیگر از دلایل اهمیت عملکرد سریع شرکت ملی پست در ارسال مرسوله‌های کتاب نمایشگاه مجازی کتاب گفت: با توجه به اینکه واریز پول خرید کتاب‌‌ها، به  بعد از تحویل بسته به مشتری موکول شده، سرعت عمل پست در انتقال کتاب‌ بسیار با اهمیت است.
 
وی تشکیل ستاد پشتیبانی برای پاسخگویی به شرکت‌کنندگان و مشتری‌های نمایشگاه مجازی کتاب را به‌دلیل امکان مراجعه و خرید 24 ساعته، ضروری دانست و افزود:  مشارکت همه ناشران، مسئولان و نهاد‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضروری است چراکه برگزاری این نمایشگاه انصافا به تنهای از عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج است. آسیب‌شناسی نمایشگاه مجازی کتاب تهران ضروری است؛ چراکه باید به‌عنوان یک دستاورد و تجربه قابل‌تکرار به آن نگاه کرد.
 
تورانیان به‌روز‌رسانی اطلاعات ناشران برای عرضه تازه‌های نشر را ضروری دانست و بیان کرد: ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا آخرین لحظه برای عرضه همه کتاب‌های خود تلاش می‌‌کردند؛ بنابراین، به‌روز‌رسانی اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران با کتاب‌های دارای اعلام وصول و مجوز به ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه کمک قابل توجهی می‌کند تا شاهد نمایشگاه پر‌بار با عرضه تازه‌های کتاب باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها