چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
«کتاب و رسانه» جشنواره خواص است/جای خالی بخش نوآوری‌های ویژه

گودرزی بیان کرد: اهالی رسانه با جشنواره آشنایی کاملی دارند، اما برای آشنایی بیشتر مردم با این رویداد و اطلاع‌ از جریان‌سازی آن، نیازمند به فضای تبلیغی فعالی است.

یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران و کارشناس ادبیات و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ارزیابی خود از عملکرد و تاثیرگذاری هجده دوره جشنواره کتاب و رسانه در آستانه نوزدهمین دوره آن گفت: جشنواره کتاب و رسانه به‌عنوان رویدادی مهم در حوزه کتاب، در سال‌های نخست شناخته‌شده نبود اما هرچه که بیشتر پیش رفت، شناخته‌تر شد و اهالی رسانه، به‌ویژه خبرنگاران حوزه کتاب با این جشنواره به خوبی آشنا شدند؛ آنچنانکه بخش قابل توجهی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و برنامه‌سازان رادیو فعالیت‌هایشان را برای حضور و ارسال اثر در این جشنواره آماده می‌کنند.
 
وی افزود: یکی از اقداماتی که جای آن در جشنواره خالی به‌نظر می‌آید، این است که جشنواره باید بخشی را برای نوآوری‌های ویژه در حوزه کتاب ایجاد می‌کرد. خوشبختانه رشته‌هایی که در جشنواره انتخاب می‌شوند، هرساله تنوع‌هایی دارند اما یک بخش ویژه هم می‌تواند به عنوان نوآوری‌ها ایجاد شود، چراکه علاوه بر کارهای روزمره و پیوسته، نیاز است که جریان‌آفرینی و موج‌آفرینی نیز در حوزه کتاب صورت بگیرد.
 
گودرزی با تاکید بر ایجاد بخش نوآوری‌های ویژه در حوزه کتاب بیان کرد: امسال در جشنواره کتاب و رسانه، بخش سوادرسانه‌ای اضافه شده‌است. در زمانه ما، سواد رسانه‌ای یکی از الزامات شهروند امروزی است که باید اهالی این حوزه درباره آن شناخت داشته‌باشند تا بتواند از میان انبوه اطلاعات، درست و نادرست را تشخیص داده و دچار اشتباه نشود.
 
مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران درباره ضرورت‌های برگزاری جشنواره کتاب و رسانه عنوان کرد: یک زمانی شهرها کوچک بودند، عبور‌و‌مرور راحت بود و آدم‌ها به‌راحتی می‌توانستند به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند، اما اکنون در کلان‌ شهرها این امکان وجود ندارد. همچنین مسائلی چون کرونا و مشکلاتی در بحث رفت‌و‌آمد‌ها مزید بر علت شده‌است تا نقش رسانه‌ها در بحث کتاب و کتابخوانی را برجسته‌تر شود.
 
وی با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در فرایند آگاهی‌بخشی، تحلیل و توصیف جریانات حوزه کتاب خاطرنشان کرد: امروز دیگر نمی‌توان به‌راحتی به کتاب‌فروشی‌ها رفت و از کتاب‌های موردعلاقه و آثار جدید مطلع شد. امروزه دیگر رسانه‌ها این نقش را برعهده گرفته‌اند، رسانه‌ها موجب می‌شوند که برنامه‌های مختلفی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اجرا و برگزاری شود. از نظر من، رسانه‌ها در 100سال اخیر نقش موثری در امر معرفی کتاب داشته‌اند و روزبه‌روز نقش رسانه نیز بیشتر می‌شود.
 
گودرزی ادامه داد: جشنواره کتاب و رسانه نیز میان فعالیت‌های مختلف رسانه‌های نوشتاری، دیداری و فضای مجازی هم‌افزایی ایجاد می‌کند و علاوه‌بر معرفی خبرنگاران برتر، فضاهای رسانه‌ای را به یکیدیگر نزدیک‌تر می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد و جشنواره موفق به انجام این هم‌افزایی شود، قطعا به هدف اصلی خود نزدیک خواهد شد.
 
کارشناس حوزه ارتباطات درباره جریان‌سازی این جشنواره در سطح جامعه و اطلاع عموم مردم از این رویداد خاطرنشان کرد: جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره خواص است و اهالی این حوزه اشراف کاملی به آن دارند. در این بخش، اهالی رسانه با جشنواره آشنایی کاملی دارند، اما برای آشنایی بیشتر مردم با این رویداد و اطلاع‌ از جریان‌سازی آن، نیازمند به فضای تبلیغی فعالی است. ساخت تیزر و آگهی‌های تبلیغاتی با رسانه‌ها این جریان‌سازی را شکل می‌دهد و صدا و سیما بیشتر از قبل می‌تواند به این موضوع توجه کند.
 
به گفته مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران، جشنواره کتاب و رسانه تا حدود زیادی موفق شده تا در سطح کیفی آثار تولیدی خبرنگاران حوزه کتاب موثر عمل کند. می‌بینم که جشنواره‌های دیگری در ذیل جشنواره کتاب و رسانه و پس از آن نیز راه‌اندازی شده‌اند که 10 یا 12 سال سابقه دارند و فعالیت این جشنواره موجب شده تا جشنواره‌های دیگری نیز در حوزه کتاب فعال شوند.
 
وی افزود: به‌عنوان مثال، جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره کتابخانه‌های خانگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت که متاثر از فعالیت جشنواره کتاب و رسانه است. این موضوع از توفیقات جشنواره کتاب و رسانه در حوزه فرهنگ خبر می‌دهد و این ایده را در ذهن فعالان حوزه کتاب ایجاد می‌کند که باید بیشتر در این زمینه فعالیت کنند.
 
گودرزی با تاکید بر اهمیت انعطاف‌پذیری در جشنواره و بیان اینکه باید بتوانیم متناسب با فضایی که در آن زندگی می‌کنیم، پیشرفت فناوری و جامعه خودمان را به‌روز کنیم، عنوان کرد:  این نکته مهمی است؛ چراکه امروزه عبورومرور کم شده و کتاب می‌تواند در فضای مجازی بسیار فعال باشد. جشنواره می‌تواند به این موضوع توجه کند و حرکت‌های نوآورانه حوزه کتاب می‌تواند مدنظر جشنواره باشد، به آن‌ها اهمیت بدهد و یا مبلغ آن باشد تا به هدف اصلی خود نزدیک شود.
 
این کارشناس در پایان گفت: اگر جشنواره بتواند در طول سال ارتباط خود را با برنامه‌سازان و رسانه‌های حوزه کتاب حفظ کند، حتی راه‌گشا باشد و موجب هم‌افزایی رسانه‌ها شود، قطعا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. جشنواره می‌تواند شناخت کامل‌تری از فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه کتاب پیدا کند و از نقاط ضعف و قوت رسانه‌ها در این امر با خبر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها