دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
باشگاه‌های کتابخوانی امروز در قلب خانه‌ها نفوذ پیدا کرده‌اند

تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «همه کتاب می‌خوانند» در اندیمشک که عنوان برگزیده را در چهارمین جام باشگاه‌های کتابخوانی کسب کرده است، گفت: باشگاه‌های کتابخوانی به دور از قواعد و قوانین دست‌وپاگیر توانستند در قلب خانه‌ها نفوذ پیدا کنند.

«فهیمه سروندی» مسئول مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اندیمشک که سابقه 15 سال فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان را دارد، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، کتابخوانی را از دغدغه‌هایش عنوان کرد و گفت: در جایی مشغول به خدمت هستم که از مناطق کم‌برخوردار شهر اندیمشک به شمار می‌آید و اغلب خانواده‌ها، از محرومیت رنج می‌برند؛ اما همین عامل، احساس تکلیف را برای ترویج کتابخوانی در من دوچندان می‌کند.

وی با بیان اینکه با اجرای برنامه‌های روخوانی نقد و بررسی کتاب، تشکیل جلسات ادبی، دعوت از شاعران و نویسندگان شهرستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک تلاش می‌کنیم فضای شاد و جذابی را برای کودکان ایجاد کنیم، به فعالیت خود در باشگاه‌های کتابخوانی که از سال 97 آن را شروع کرده است، پرداخت و عنوان کرد: مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ما در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک قرار دارد و من از طریق این اداره با نحوه کار باشگاه‌های کتابخوانی آشنا شدم.
 

مسئول مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اندیمشک افزود: در سال 97  مراحل ثبت‌نام تا تشکیل باشگاه کتابخوانی را انجام دادم و کار با اعضا را شروع کردم؛ اما متاسفانه به‌علت مشغله کاری نتوانستم آثارمان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنم ولی سعی کردم در سال 98 با عزمی جدی‌تر فعالیت باشگاه را ادامه داده و در چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی در بخش رقابتی شرکت کنم و جای خوشحالی دارد که تلاش‌های یک سال اعضا به ثمر نشست.

این قصه‌گوی خوزستانی که مقام‌های متعددی را در جشنواره‌های نمایش عروسکی، قصه‌گویی و نقاشی کسب کرده است، با بیان اینکه باشگاه‌های کتابخوانی در این چهار دوره موفق به اثبات موقعیت خود شده‌اند، گفت: امسال سخن از افزایش 11 برابری باشگاه‌های کتابخوانی و شرکت‌کنندگان در جشنواره بود؛ این، نشان دهنده این است که باشگاه‌های کتابخوانی در این چند سال بسیار خوب و علمی پیش رفته و به رشد چشمگیری رسیده‌اند.

تسهیل‌گر باشگاه کتابخوانی «همه کتاب می‌خوانند» در اندیمشک، مشارکت جمعی در باشگاه‌ها را صددرصد دانست و عنوان کرد: زمانی که اعضای باشگاه دور هم جمع می‌شوند و همزمان یک کتاب را می‌خوانند و به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و از علاقه‎مندی‌شان در مورد کتاب سخن می‌گویند. آنان با شور و شوقی مضاعف، کتاب خوانده شده را خلاصه‌برداری و برای روز تصویربرداری از آن لحظه‌شماری می‌کنند. اعضای باشگاه کتابخوانی از اعماق قلبشان باور دارند که در بخش نامه به نویسنده، خود نویسندگان نامه‌های آنان را می‌خوانند، پس تلاش می‌کنند بهترین نامه را بنویسند. همه این مصادیق نشان از هیجان و تشویق اعضا، برای کار گروهی و فعالیت کتابخوانی است. به جرات می‌توانم بگویم بزرگترین جشنواره در زمینه کتابخوانی، جام باشگاه‌های کتابخوانی است که هر سال با بالا رفتن تجربه‌ها، برنامه‌ها پُربارتر از سال قبل اجرا می‌شود.

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اندیمشک در پاسخ به این سوال که آیا بخش رقابتی در جام باشگاه‌های کتابخوانی، آسیبی به اهداف و فلسفه وجودی باشگاه‌های کتابخوانی وارد می‌کند؟، تاکید کرد: معنی لغوی رقابت یعنی تلاش برای پیشی گرفتن از یکدیگر. من بر این باورم که رقابت نه‌تنها آسیب وارد نمی‌کند، بلکه به کمک اهداف جشنواره آمده و باعث انگیزه و اشتیاق بیشتر گروه‌ها برای شرکت در جام می‌شود.
 

سروندی ادامه داد: رقابت درون یک باشگاه و گروه با هدف بزرگ‌تر به افزایش سطح کیفی و توسعه کتابخوانی و حس برانگیختگی اعضا کمک می‌کند. صددرصد با رقابت باشگاه‌ها موافق هستم. چون اگر رقابتی نباشد، انگیزه‌ای برای پیشرفت و اجرای برنامه‌ها به وجود نمی‌آید. بخش‌های مختلف جام باشگاه‌های کتابخوانی اعم از فیلم، نامه به نویسنده و تسهیل‌گر برتر، تنوع خاصی به‌ فعالیت‌های کتابخوانی بخشیده است و موجب خارج شدن فرمت ساده و شکل تکراری روخوانی کتاب شده و همچنین تنوع و جاذبه بیشتری برای اعضا فراهم کرده است.

وی با اشاره به اثربخشی اهداف باشگا‌ه‌ها بیان کرد: به‌طور یقین راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی در میزان مطالعه اعضا تاثیر مانا و مطلوبی بر جای گذاشته است. در کتابخانه مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اندیمشک شاهد بودیم که اعضای باشگاه‌ها برای امانت گرفتن کتاب درخواست بیشتری داشتند. با توجه به شور و اشتیاق اعضا، امسال تلاش می‌کنیم در کنار بخش کودک باشگاه نوجوانان را هم تکشیل دهیم.  

در ادامه، سراغ «راحله غیبی» نوجوان ‌10 ساله عضو باشگاه کتابخوانی «همه کتاب می‌خوانند» که عنوان برگزیده را در بخش «نامه به نویسنده» در چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کسب کرده است، رفتیم. غیبی به خبرنگار ایبنا گفت: از دو سال گذشته مطالعه کتاب را به‌صورت جدی آغاز کردم. مشوق اصلی‌ام در این مسیر، مادرم بود؛ تا اینکه با خانم سروندی آشنا و به عضویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک، درآمدم.

وی اضافه کرد: نویسنده مورد علاقه‌ من «محمدرضا شمس» است و بیشتر کتاب‌های ایشان را خوانده‌ام اما در بین آن‌ها کتاب «گوساله لج‌باز» را بیشتر از بقیه دوست دارم. بر همین اساس تصمیم گرفتم از این کتاب در بخش «نامه به نویسنده» جام شرکت کنم.

این برگزیده اندیمشکی با اشاره به موضوع کتاب «گوساله لج‌باز» بیان کرد: این کتاب با ترکیبی از داستان و شعر تلاش می‌کند تا به کودکان آموزش دهد که یکی از عادت‌های ناپسندی که باعث به وجود آمدن مشکلات می‌شود، لج‌بازی و حرف گوش نکردن است. دقیقا همین اتفاق برای خودم افتاد؛ یعنی از وقتی این کتاب را خواندم، یاد گرفتم که با خواهرم لج‌بازی نکنم.

این دانش آموز برگزیده عنوان کرد: در نامه‌ای که برای آقای شمس، نویسنده محبوبم نوشتم و برای چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی ارسال کردم، نوشتم: «بچه‌ها کتاب‌های شما را دوست دارند. لطفا کتاب‌های بیشتری بنویسید. منتظر دیدار شما در اندیمشک هستیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها