دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
سپاه باید میدان فوران تفکر باشد/ قلم علما مثل خون شهدا الهام‌آفرین است

فرمانده کل سپاه پاسداران در پانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم با تأکید بر اینکه سپاه باید میدان فوران تفکر باشد، گفت: همه پاسداران باید بیاندیشند تا بتوانند در برابر قدرت مادی و فیزیکی دشمنان با قدرت ایمان و آگاهی خود ایستادگی کنند و عدم تقارن در سلاح را با عدم تقارن در آگاهی جبران ‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ پانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم، امروز 11 اسفند با حضور سرلشکر پاسدار حسین سلامی،  فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، سردار محمدعلی آسودی، مدیر مسئول علمی فرهنگی پاسداران اهل قلم، گزارشی از نحوه شکل‌گیری پانزدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم ارائه کرد و گفت: معجزه دین ما کتاب است و کتاب ستون فرهنگ جامعه است و خداوند لوح و قلم را شاکریم که جشنواره انتخاب کتاب پاسداران اهل قلم پانزده ساله شد.
 
وی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 4 هزار کتاب در پانزده رشته پژوهشی، تاریخ شفاهی، خاطره‌نگاری، زندگی‌نامه، داستان، شعر، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی، سیاسی، امنیتی، پزشکی و پیراپزشکی، فنی و مهندسی در عرصه جنگ نرم در مقابله با دشمنان نقش‌آفرینی می‌کنند.
 
سردار آسودی عنوان کرد: در مجموع 15 جشنواره، 6 هزار و 699 پاسدار اهل قلم، 9 هزار و 483 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال کردند که این عدد قابل توجهی است که برخی جشنواره‌ها حتی با سابقه بیشتر این تعداد اثر را ندارند.
 
وی افزود: از مجموع 9 هزار و 483 اثر، 562 عنوان کتاب در 15 رشته حائز رتبه‌های اول تا سوم و شایسته تقدیر شدند و همه کتاب‌های برگزیده در قالب نمایشگاه درآمده و در قالب لوح فشرده در دسترس علاقه‌مندان است.
 
مدیر مسئول علمی فرهنگی پاسداران اهل قلم گفت: در پانزدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم، 193 پاسدار اهل قلم، 339 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال کردند و توسط 73 نفر از داوران برجسته و اساتید دانشگاه کتاب‌ها به مدت 3 ماه مورد بررسی و داوری قرار گرفت و 51 عنوان کتاب برگزیده شدند و در بخش ویژه شهید سلیمانی 8 عنوان کتاب ارائه شد که 3 کتاب شایسته تقدیر شناخته شدند. برای سال 1400 نیز درنظر داریم نمایشگاه دائمی پاسداران اهل قلم و پاتوق اهل قلم را راه‌اندازی کنیم، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و کارگاه‌های آموزشی در دستور کارمان قرار دارد و شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم نیز برگزار خواهد شد.
 
در ادامه این مراسم، سرلشکر پاسدار حسین سلامی،  فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: وحی با واژه زیبای اقرأ آغاز شده است و این نشان‌دهنده اهمیتی است که دستگاه آفرینش و خداوند برای قلم، کتابت، اندیشه و تفکر قائل است.
 


وی اظهار کرد: هویت حقیقی انسان و حیات واقعی او به قوه تعقل، تفکر و اندیشه او بستگی دارد. وسعت و شخصیت هر انسانی و حیات واقعی او به بلندای اندیشه اوست به همین دلیل انسان‌های متفکر و مروجان علم و معرفت و دانش هرگز نمی‌میرند، مثل شهدا هستند. قلم علما مثل خون شهدا حیات‌بخش و الهام‌آفرین است، زندگی ایجاد می‌کند و به زندگی معنا می‌بخشد. جامعه هم همین‌گونه است جامعه‌ای رفیع و دارای ارتفاع شخصیت است که از سپهر پرستاره‌ای از اندیشه‌ها و اندیشمندان برخوردار باشد. وسعت یک ملت هم به وسعت اعتقادات و باورهای اوست. ما تجربیات گرانسنگی را در این عرصه داریم بنابراین اینجا یک مساوی یک نیست، اینجا انسان‌ها درجه‌بندی می‌شوند، گاهی یک نفر یک جهان را تغییر می‌دهد مفاهیم جدیدی را در حیات بشر احیا می‌کند، به واژه‌ها جان می‌بخشد و انسان‌ها را مشابه واژه‌ها می‌کند. عدالت می‌آفریند و کرامت انسان را زنده می‌کند، مثل حرکتی که امام راحل در انقلاب اسلامی انجام داد و فرمود «انقلاب ما انفجار نور بود» این نور آگاهی و فهم عمیق ما از حقایق عالم است.
 
سرلشکر پاسدار سلامی عنوان کرد: آگاهی جان می‌دهد، روح می‌بخشد و جهت ایجاد می‌کند. علما و اندیشمندان مثل ستاره قطبی که در طول شب راه را نشان می‌دهند، هدایت‌گرند و بشریت را از ظلمات به وادی نور هدایت می‌کنند. جهل، تیرگی و نبود نور است، هویتی ندارد. ولی وقتی نور نیست دیده می‌شود. آگاهی جهل را از بین می‌برد. ورود به وادی نور با آگاهی اتفاق می‌افتد و جامعه‌ای که بیدار نیست، ساکن، اسیر و برده است و حیات ندارد و برای او تصمیم می‌گیرند. حیات نباتی برای ملتی است که از عقل و بصر و سمع خود استفاده نمی‌کند.
 
وی افزود: جامعه‌ای که تعقل نمی‌کند، قلب ندارد، نمی‌بیند و نمی‌شنود و جامعه انسانی نیست. پس آگاهی حیات انسانی است و اصل وجود انسان است. تاریخ هم همین‌گونه به ما می‌آموزد. تمدن‌ها نتیجه درخشش دانشمندان، عالمان و فرهیختگان هستند. عصر طلایی اسلام زمانی است که اندیشمندان در حال تغییر شیوه زندگی بشر هستند. آن زمان که ابن‌سیناها، خواجه‌نصیرها، خوارزمی‌ها و ... جهان اسلام را به عصر طلایی تبدیل کردند.
 
فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: انقلاب ما برای پی‌ریزی یک تمدن و پیاده‌سازی آن ظهور پیدا کرده است. خورشید تمدن جدید عالم از افق ایران طلوع پیدا کرده است و ما به تجربه دریافته‌ایم که دسترسی به کرانه‌های این تمدن جز با پیشگامی در میدان تعقل و تفکر، دانش و علم ممکن نیست. ما به عنوان سپاه هم تجربه خاصی داریم چون تمام حرکات ما در بستر شعور است. حتی شور ما نسبت به آرزوهایمان برخواسته از یک شعاع وسیعی از آگاهی است. تفکر در سپاه سلسله مراتبی نیست، همه پاسداران باید بیاندیشند، سپاه باید میدان فوران تفکر باشد. ما با دشمنان جاهل مواجه هستیم که ابزار قدرت را در دست دارند ما در برابر قدرت مادی و فیزیکی آن‌ها ایمان و آگاهی داریم که بال پرواز به معراج رفتن انسان است. در واقع این عدم تقارن در سلاح را با عدم تقارن در ایمان جبران می‌کنیم.
 
وی گفت: پاسداران هم عالم‌اند و هم باهنر و باید اینگونه باشند. نگاشت این تجربیات و نظریه‌ها و انتقال آن‌ به نسل‌های آینده مهم است. اندیشه‌های ظاهر شده در دهه‌های اول سپاه باید مدام منتقل شوند آن‌ها کهنگی ناپذیرند و این کار پاسداران اهل قلم است. باید مدام ذهن‌هایمان را نوسازی کنیم هرچه در عالم بیرون اتفاق می‌افتد حتماً مابه‌ازای ذهنی داشته اگر خوب نیندیشیم خوب عمل نمی‌کنیم و باید ذهن‌ها را بسازیم. حقایق باید جاری شود حقایق ساکن از بین می‌رود، اما فکر جاری می‌شود. ما یک نهاد فاقد فکر نیستیم. ما هر روز با روش جدید اقتضائات جدید و دشمن جدید مواجهیم. همه چیز از ذهن ما آغاز می‌شود همه باید بیندیشند. بعضی از اندیشه‌ها برای همه افق‌های یکسانی دارد. همه ما باید اسلام را یک‌گونه بشناسیم. جنگ ما سلسله مراتبی نیست، اعتقادی است. انسان‌های ما به واسطه ایمان و آگاهی همه بزرگ هستند و این ارزش قلم است که خداوند به قلم و آنچه می‌نویسد قسم خورده است.
 


سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه  نیز برگزاری این جشنواره را که متعلق به پاسداران اهل قلم است در ایام ماه رجب گرامی داشت و گفت: این محیط محیط اهل قلم است، اما اهل قلمی که ویژگی پاسداری از انقلاب در وجودشان موج می‌زند. خیلی قلم‌ها هستند که می‌نویسد. خیلی‌ها هم مطالب خوبی می‌نویسند، اما وقتی این قلم در محیط پاسداری می‌نویسد، چند چیز را باید به یاد داشته باشد. اول اینکه پاسدار انقلاب است و در جهت پاسداشت انقلاب باید بنویسد. وقتی نویسنده‌ای با این نگاه وارد میدان نویسندگی، قلم و کاغذ شود، کاملاً حس می‌کند که هر سطری که می‌نویسد باید پشتوانه‌ای بشود برای انقلابی که همه را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: اسلام اساساً دین مقاومت است و انقلاب اسلامی و حفظ و تأثیرگذاری آن بر مبنای حرکت و اصول معین است، لذا در تهیه متن مقاومت باید اصول پایداری خود را نشان دهد. ما در انقلاب اسلامی لازم نیست چیزی را خارج از مدار واقعیت‌ ذکر کنیم و آن را تبدیل به داستان کنیم. ما بسیاری از واقعیت‌هایی داریم که اگر درست پردازش شود، اولاً حقیقت را بیان کرده ایم، ثانیاً واقعیتی است که قابلیت تکرارشدن دارد.
 
سردار سرتیپ قاآنی افزود: درخصوص شهید سلیمانی که این روزها علاقه‌مندی برای نوشتن درباره ایشان ایجاد شده چون بر گردن ما حق دارد و حرف هم برای نوشتن زیاد دارد دو نکته را لازم بذکر می‌دانم، یکی اینکه هرکه می‌خواهد از شهید سلیمانی بنویسد، ایشان را درست تعریف کند. شهید سلیمانی نیاز به اغراق ندارد و در هر بعدی از شخصیت ایشان وارد شوید، حرف برای گفتن دارد. بنابراین حرفی که مطمئن نیستید، ننویسید در این مدت مکتوباتی که نوشته شد در عین حال که خوب بود، اما مشکلاتی هم داشت. تعریف درست از شهید مهم‌ترین کار و بهترین خدمت به شهید است. وقتی اشکالات تبدیل به کتاب می‌شود، مشکلی ثانویه می‌شود که رفع آن سخت است.
 
وی بیان کرد:  نکته دیگر مراقبت از تحریف است، همان‌طور که تعریف درست لازم است، تحریف هم خیلی بد و خطرناک است. شهید سلیمانی می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای جوانان باشد. تحریف ایجاد انحراف از تعریف درست از شهید است، لذا خیلی‌ها باید در کشور مراقب باشند تا وقتی مطلبی تدوین می‌شود اعتبار و ارزش واقعی خود را داشته باشد.
 


مجید بذرافکن، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه پاسدران نیز در بخشی از این مراسم گفت: ما در آستانه ورود به سال 1400 و پایان یک قرن هستیم قرنی که قریب به 57 سال ما در وضعیت قهقرایی قرار داشتیم و با وقوع انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در تاریخ بشر در حال رخ دادن است در پایان این قرن با ابتلاء عجیبی به اسم کرونا مواجه شدیم که آزمون کارآمدی همه کشورها و دولت‌ها و ایده‌هایشان است. معاونت فرهنگی سپاه احساس مسئولیت می‌کند این توانایی که هویت اسلامی ـ ایرانی رقم زده و بالاتر از این را هم رقم خواهد زد مورد توجه قرار دهد و ریشه‌های این قدرت را که در 40 سال توسط یک نهاد تمدنی به اسم سپاه پاسدران انقلاب اسلامی به رشد و نمو رسیده به زیور قلم بیاراید.
 
وی اظهار کرد: تاریخ را بعد از گذر زمان خواهند نوشت، خوب است که فاتحان این واقعیت که مجموعه سپاه باشد البته هویت پرداز ایران اسلامی قطعاً امام خمینی(ره) بود اما عنصر مداخله گر و نهادی که زوایای عظیم روح بشری و الهی را در قامت اداره اجتماع رقم زده نه فقط در حیث مرزبانی و پاسداری از جغرافیا بلکه در گرامیداشت ودایعی که خلقت در نهاد بشر قرار داد و در جبهه حق در حال نمایش است توسط سپاه انجام شد.
 
بذرافکن عنوان کرد: مرزهای جغرافیای ذهن و علم و فناوری بروی جمهوری اسلامی گشوده شده و ما برای تثبیت این قدرت در جهان که غلبه جمهوری اسلامی بر کانون قدرت در جهان است نیاز به کتاب و روایت داریم ما به یک نهضت و یک جهاد روایت قدرت جمهوری اسلامی در طراز جهان داری نیاز داریم.
 
در پایان این مراسم از برترین‌های پانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم  تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها