"محمد كرام الديني"مترجم و نويسنده كتاب هاي علمي گفت:براي رسيدن به دستاوردهاي علمي در جامعه، در ابتدا بايد شهروندان را به علم علاقه مند كنيم، سپس علم را به آنها بشناسانيم.
وي در ادامه يادآور شد: همچنين فرصت هایی در اختیار آنانی که می خواهند علم ورزی کنند، قرار دهیم تا بتوانند به طور عمیق با علم درگیر شوند و علم ورزی پیشه کنند.
"كرام الديني" به وجود كودكان و نوجوانان در جامعه اشاره كرد و گفت: کار اساسی تر آن است که علم را به کودکان و نوجوانان جامعه آموزش دهيم و از این نترسیم که نتیجه حاصل از آن، کمی دیر به دست مي آيد، زيرا نتیجه مطلوب تري خواهد داشت، از تأخیر پروایی نیست. چون درخت آموزش و پرورش دیر به بار می نشیند.
وي به رفع محدوديت هاي شهروندان براي رسيدن به علم اشاره كرد و گفت: همگانی کردن علم و شکستن انحصارهای موجود در آن از هدف های اصلی آموزش علم به شمار می رود. برنامه ریزی آموزش علوم در همه ی مقاطع و سطوح، باید به گونه ای باشد که هر یک از شهروندان بدون تبعیض و به آسانی وارد دنیای علم شوند.
اين استاد دانشگاه به راههاي مبارزه با اين محدويت ها پرداخت و خاطر نشان كرد: از راه های مبارزه با این محدودیت ها، جالب و جذاب کردن مفاهیم علمی، مثلا تبدیل آن به فعالیت های تفریحی و لذت بخش، شکستن زبان سنگین و تخصصی علم و تبدیل آن به زبان قابل فهم برای کودکان و نوجوانان است.
وي افزود: همچنين طراحی آزمایش ها و پروژه های کم خرج، ارزان و انجام شدنی، حتی با وسایل ساده، ارزان یا حتی دور ریختنی به طوری که امکان انجام آن ها برای همه موجود باشد در كنار معلمان و والدين امر بسزايي است.
نظر شما