شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
محقق: چرا و برای چه مخاطبی می‌نویسیم؟

جواد محقق، نویسنده پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان در اولین گردهمایی مولفان و نویسندگان دامغان، گفت: برای ما نویسندگان، بسیار مهم است که چرا و برای کدام مخاطب می‌نویسیم و باید به این دو سال، جواب دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، جواد محقق که عصر روز جمعه 14 تیرماه به عنوان مهمان ویژه در نخستین گردهمایی مولفین و نویسندگان دامغان و به مناسبت روز قلم در تالار همایش‌های دانشگاه آزاد این شهر، سخنرانی می‌کرد، گفت: برای ما نویسندگان، بسیار مهم است که چرا و برای کدام مخاطب می‌نویسیم؟ برای اطلاع‌رسانی یا برای شهرت و ثروت یا برای یادگاری و اینکه اثری باقی بماند؟ پاسخ به هر کدام از این پرسش‌ها اقتضائات خاص خودش را دارد که باید مشخص شود تا هدف کار هم روشن شود.

وی با طرح این سوال که آیا برای نوشته‌ای که می‌نویسم کتاب وسیله مناسبی هست یا خیر؟ افزود: روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، چرخه روزانه، هفتگی و ماهیانه دارند اما سایت‌ها و فضای مجازی محدودیتی ندارد. تنها راه مبادله دانسته‌هایمان با مخاطبین فقط کتاب نیست و باید بدانیم مخاطب ما کیست، اینکه برای چه گروهی از مردان، زنان، معلولان یا طبقات مختلف اجتماعی می‌نویسیم.
 
محقق عنوان کرد: باید بین نوشته‌ها و مخاطبانمان تناسب فرهنگی و اجتماعی مناسب‌تری بیابیم و تعریف جامعی از مخاطبمان داشته باشیم.
 
این نویسنده گفت: باید بدانیم برای نوشتن از کتاب شروع کنیم یا مطبوعات. در قدیم اکثر نویسندگان از مطبوعات شروع می‌کردند و با جمع آوری نوشته‌هایشان و تدوین‌شان، آنها را تبدیل به کتاب می‌کردند. مطبوعات هم می‌تواند از مطبوعات محلی شروع شود و تا استانی و کشوری ادامه پیدا کند.
 
وی خطاب به نویسندگان حاضر در این گردهمایی ادامه داد: با نوشتن در روزنامه‌ها هم نقد مردم را می‌بینید، هم شناخته می‌شوید، هم جامعه مخاطبان خود را تدارک می‌بینید و در نهایت پس از چاپ اثر مخاطبان خاص خود را دارا هستید.
 
محقق گفت: باید چگونه نوشتن را یاد بگیریم و قالب مناسب را برای نوشته‌هایمان انتخاب کنیم. اینکه از چه قالبی به عنوان مثال مقاله، سرمقاله، گزارش و... استفاده کنیم که متناسب با موضوع نوشته باشد؛ سال‌هایی که سردبیر مجلات و نشریات مختلف بودم، اکثراً مقاله برایمان ارسال می‌شد در حالی‌که به دنبال مصاحبه، گفتگو و گزارش بودیم.
 

عضو شورای طرح و برنامه «گنبد کبود» نخستین روزنامه نوجوانان ایران، گفت: اینکه با چه سرعتی بنویسیم هم، بستگی به موضوع نوشته دارد؛ اگر نوشته‌ای را در زمان خاص خودش ننویسیم، کهنه می‌شود و مخاطب توجهی نمی‌کند زیرا پس از آن تاریخ ذهن و زبان مخاطب از آن مطلب پر شده است.
 
این شاعر و پژوهشگر برتر کشوری ادامه داد: اینکه با کدام ناشر همکاری کنیم، نکته مهمی است و کتابی که ویژگی‌های حرفه‌ای را ندارد حس بدی برای مخاطب باقی می‌گذارد زیرا در قیمت‌گذاری هم ناشر حرفه‌ای می‌داند که چگونه قیمت‌گذاری کند که هم مخاطب بتواند بخرد و هم انتشارات سودش را ببرد.
 

محقق به رشد چشمگیر ویراستاری در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با اینکه ویراستار اثر شما را کم‌نقص‌تر و بهتر می‌کند، اما متاسفانه در شهرهای کوچک کمتر به ویراستار بهاء می‌دهند؛ یک اثر هم ویرایش ساختاری لازم دارد، هم ویرایش رسم الخط و هم ویرایش محتوایی و ناشران خوب کسانی هستند که برای ویرایش هزینه می‌کنند و کتاب را برای مخاطب خواندنی‌تر می‌کنند.
 
وی در ادامه مباحث‌ عنوان کرد: باید برای نوشتن حرف تازه‌ای داشته باشیم؛ اگر اثر، قبل از شما نوشته نشده باشد، آن نوشته موثر واقع می‌شود.
 
وی یادآور شد: اینکه قرآن کریم به قلم سوگند می‌خورد، به این دلیل است که بدون قلم چیزی باقی نمی‌ماند و اگر نوشتن نباشد، آینده‌ای نیز نیست.

موسس انجمن ادبی میلاد افزود: باید کتاب بخوانیم و به طور جد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را ترویج دهیم. اگر یک کتاب خوب را چندین بار بخوانیم، بهتر از آن است که چندین کتاب را بخوانیم.
 
عضو انجمن اهل قلم با گلایه از اینکه برای گروهی از مخاطبان نوشته‌های مخصوص و مورد نیازشان را نداریم، گفت: برای مثال کتابی که حقوق کودکان زیر 6 سال و یا حقوق کودکان زیر 18 سال را با زبان ساده و درخور فهم این گروه سنی که از حقوق خود و قوانین مربوطه آگاه شوند و کاربردی باشد، وجود ندارد؛ ما باید کاری کنیم که دیگران نکردند.


بر اساس این گزارش، در این برنامه از 30 جلد کتاب مولفین دامغانی که در انتشارات مهر حنظله به چاپ رسیده بودند، با حضور جواد محقق رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها