توجه به تفاوتهای فردی
علامه محمد تقی جعفری، معلم و دانشآموزان را به باغبان و گلها و درختان باغی تشبیه میکند که هر یک از درختان و گلها، ویژگیها و نیازهای متفاوتی به آب، هوا، نور و کود دارند. این باغبان است که باید با دقت کامل نیاز هر یک از آنان را بشناسد، به مقدار لازم آنها را آبیاری کند و در معرض نور و هوا قرار دهد. در حالی که اگر بخواهد به همه آنها مقدار مساوی از نور، آب، هوا و کود برساند، بدون شک برخی از آنان از بین خواهند رفت. پیامبر اسلام (ص) میفرماید: «ما انبیا براساس توان عقلی مردم با آنان سخن میگوییم».
از آثار آموزشی این اصل، استفاده بهینه کودک از تلاشهای مربی، آسان شدن کار مربی، و نیز افزایش انگیزه و علاقه کودک به یادگیری مفاهیم دینی است که فهم و یادگیری عمیق و دقیقتر را در پی دارد.
صفحه 93/ شکوفههای باغ بندگی/ عبدالأحد اسلامی/ موسسه فرهنگی ـ انتشاراتی ستاد اقامه نماز/ چاپ یکم/ سال 1392/ 213 صفحه/ 5000 تومان
ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و.../
نظر شما