چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
شاید شما سندرم X داشته باشید

کتاب «نمی‌توانید وزن کم کنید؟» به شما توضیح می‌دهد که وقتی با امتحان کردن روش‌های مختلف باز هم نمی‌توانید لاغر شوید، شاید شما سندرم X (نشانگان متابولیک) داشته باشید که علت اصلی آن عدم تعادل هورمونی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سندروم X یا سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از اختلالات است که وقتی همراه با هم اتفاق بیفتند، خطر بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند. این اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید می‌شود. وجود یکی از اختلالات ذکرشده، نشان‌دهنده وجود بیماری سندروم متابولیک نیست، اما نشان‌دهنده خطر بیشتر از نظر ابتلا به بیماری‌های جدی است و هرچه فردی تعداد بیشتری از این اختلالات را داشته باشد، احتمال عوارض ازجمله دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود.
 
بیشتر اختلالات مرتبط با این سندرم، علامت یا نشانه واضحی ندارند. یکی از نشانه‌های قابل رویت، دور کمر بزرگ است و اگر قند خون بالا باشد، علائم و نشانه‌های دیابت مانند پرنوشی و پرادراری، خستگی و تاری دید، ممکن است خود را نشان دهند. درد قفسه سینه یا تنگی نفس، مطرح‌کننده ایجاد عوارض قلبی عروقی است. سندرم متابولیک بسیار با اضافه وزن یا چاقی و عدم تحرک مرتبط است. همچنین با اختلالی که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود، ارتباط دارد. مواردی همچون سن، نژاد، چاقی، دیابت و بیماری‌هایی همچون کبد چرب غیرالکلی، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا آپنه خواب، از ریسک‌فاکتورهای سندرم X به‌شمار می‌روند.
 

کتاب «نمی‌توانید وزن کم کنید؟» نوشته دکتر ساندرا کابوت؛ پزشک سرشناس استرالیایی است که با ترجمه و تألیف مریم ظهیر؛ کارشناس تغذیه به چاپ رسیده است. این کتاب در پاسخ به کسانی که این سوال برایشان مطرح است که چرا با وجود هر تلاشی باز هم نمی‌توانند وزن کم کنند می‌گوید که شاید شما سندرم X (نشانگان متابولیک) داشته باشید که علت اصلی آن عدم تعادل هورمونی است که باعث تجمیع چربی می‌شود.
 
این کتاب در 24 بخش، ابتدا به ذکر مقدماتی درباره نشانگان متابولیک و وضعیت قند خون و چربی‌های خون می‌پردازد و در ادامه موضوعاتی همچون عوامل ایجاد نشانگان متابولیک، آزمایش‌های سندرم X، راهکارهایی برای غلبه بر سندرم X، کودکان و چاقی، دیابت و سندرم X، داروهای مورد استفاده برای دیابت و سندرم متابولیک، نکاتی درباره کربوهیدرات‌ها و شیرین‌کننده‌ها، چربی‌های رژیمی، برچسب‌های غذایی، تیپ‌های بدن، عدم تعادل هورمونی و اضافه وزن، ارزیابی وزن بدن، موانع کاهش وزن، هشدارهایی برای کاهش وزن، لیست خرید سندرم X، تعادل گروه‌های غذایی، رژیم سندرم X و دستورهای غذایی مفید برای نشانگان متابولیک را تشریح می‌کند.‌
 

سندرم X فقط بیماری چاق‌ها و دیابتی‌ها نیست
«امروزه نشانگان متابولیک تا حد زیادی شناخته شده و توسط حرفه پزشکی در رابطه با بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شناخته شده است، اما متأسفانه تأثیر آن بر چاقی هنوز هم موردنظر قرار نمی‌گیرد. سندرم X در اثر اختلال در هورمون انسولین به‌وجود می‌آید که ریشه اصلی مسأله است. در سندرم X بدن در مقابل عملکرد انسولین مقاوم می‌شود و برای جبران آن انسولین بیشتری تولید می‌کند. این اختلال در عملکرد انسولین منجر به علائم سندرم X می‌شود. نشانگان متابولیک یک عدم تعادل هورمونی است که باعث چاقی می‌شود. وقتی که اشخاص نمی‌توانند لاغر شوند، سندرم X قوی‌ترین دلیل طبی است. در واقع سندرم X لاغر شدن را غیرممکن می‌سازد، مگر اینکه درمان شود.
 
تیم تحقیقاتی پروفسور ریون، ابتدا متوجه شدند کسانی که مقاومت به انسولین دارند و سطح انسولین در خونشان بالاتر است، شانس ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها بیشتر است. همچنین ریون دریافت که رژیم پُر کربوهیدرات، سطح انسولین خون و نیز شانس ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. پروفسور ریون، سندرم X را «نشانگان متابولیک» نامید که در اشخاص مقاوم به انسولین دیده می‌شود. هرچند که سندرم X معمولا به همراه افزایش وزن می‌باشد، اما در بیماران بدون اضافه‌ وزن و بدون دیابت هم دیده می‌شود.»


نگذارید فرزندانتان چاق شوند
«چاقی کودکی در حال تبدیل به یک همه‌گیری است و دغدغه‌‌ای برای کسانی است که در کار سلامت هستند. از هر 4 یا 5 کودک، یکی اضافه وزن دارد یا چاق است و بسیاری از آن‌ها ورزش نمی‌کنند. اخیرا در یک مطالعه در انگلیس نشان داده شده که 25 درصد کودکان اصلا ورزش نمی‌کنند و در استرالیا نیز همین‌طور است. در آمریکا طی 40 سال گذشته، چاقی در میان کودکان 6 تا 11 ساله تا 54 درصد افزایش یافته است و در بزرگسالان تا 40 درصد. بر طبق یک مطالعه، احتمال ابتلا به سندرم X در بین کودکان چاق تا 53 درصد افزایش می‌یابد که در بیشتر موارد به دیابت نوع 2 منجر می‌شود و این به احتمال ابتلای این اشخاص در بزرگسالی به دیابت نوع 2 می‌افزاید. اگر ما این روند نامعقول را تغییر ندهیم، کودکان ما به خاطر افزایش وزن بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت قرار می‌گیرند.
 
امروزه به خاطر وجود غذاهای فست‌فود برای کودکان کنترل وزن مشکل‌تر شده است. شاید تعجب کنید که به کرات از مادران می‌شنویم که کودکانشان کبد چرب دارند. 40 سال قبل خیلی به ندرت می‌شنیدیم که کودکی به کبد چرب مبتلا باشد. زیرا این بیماری در بین بزرگسالان که سال‌ها معتاد به الکل بودند یا چاق بودند، دیده می‌شد.»
 
نخستین چاپ کتاب «نمی‌توانید وزن کم کنید؟» در 377 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 49 هزار و 800 تومان از سوی انتشارات آرتین‌طب راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها