یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
هرساله 500 هزار شیرخوار به ایدز آلوده می‌شوند

کتاب «بیماری اچ آی وی در کودکان و نوجوانان» با مروری بر تاریخچه و وضعیت شیوع ایدز در جهان، نکاتی مهم و کاربردی برای درمان‌ها و مراقبت‌های کودک مبتلا به اچ آی وی و زندگی روزانه با این بیماری ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ایدز یا نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی، نوعی بیماری است که با ورود ویروس و حمله به دستگاه ایمنی توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV، دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند که در همه افراد قطعی نیست. به همین دلیل معمولا این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، ضعف بیشتری در دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت و سرطان‌های فرصت‌طلب و تومور دچار شوند. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های CD4+ T به کمتر از 200 سلول در هر میکرولیتر برسد. HIV عمدتا از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌شود.
 
بخشی از جمعیت مبتلایان به اچ آی وی و ایدز را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، اما همگی آن‌ها با این بیماری پا به دنیا نگذاشته‌اند. هم کودکان و هم نوجوانان ممکن است رابطه جنسی را تجربه کنند، مورد تجاوز قرار گیرند یا به دلیل اعتیاد، انجام تتو یا پیرسینگ بدن یا حتی برای مصارف درمانی، از سوزن و سرنگ مشترک استفاده کنند، به همین دلیل ریسک ابتلا به اچ آی وی در آن‌ها هم وجود دارد.


کتاب «بیماری اچ آی وی در کودکان و نوجوانان» تألیف مشترک فاطمه رحمانیان، آزیتا جابری و نسرین سرافزار در 6 فصل ابتدا به علائم اچ آی وی اشاره و در ادامه به «پایش و آزمایشات لازم برای کودک مبتلا به اچ آی وی»، «درمان‌ها و مراقبت‌های کودک مبتلا به اچ آی وی»، «اعضای تیم درمانی»، «زندگی روزانه با اچ آی وی» و «آینده اچ آی وی» می‌پردازد.

نگاهی گذرا به تاریخچه ایدز
«پژوهش‌های ژنتیکی نشان می‌دهند که HIV در اصل در اوایل قرن بیستم میلادی در غرب آفریقا جهش یافته و پدید آمده ‌است. ایدز اولین‌بار در سال 1981 توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) شناخته شد، درحالی‌که عامل آن در اوایل آن دهه شناخته شده بود. از زمان کشف آن تا سال 2009، ایدز باعث مرگ 30 میلیون نفر شده ‌است. تا سال 2010، حدود 34 میلیون نفر به ایدز مبتلا بوده‌اند. ایدز به‌عنوان همه‌گیری جهانی شناخته می‌شود که در حال حاضر حوزه شیوع آن بسیار وسیع و در حال گسترش است.»
 

افزایش کودکان مبتلا به ایدز در کشورهای در حال توسعه
«ایدز کودکان در کشور ما یک بیماری ناشناخته است و غاب متخصصان اطفال و حتی رشته‌های فوق تخصصی مربوطه نیز در رابطه با این بیماری تجربه ناچیزی دارند... اگرچه استفاده از روش‌های درمانی حین زایمان باعث کاهش عفونت کودکان در آمریکا شده، متأسفانه آلودگی اچ آی وی در کودکان کشورهای در حال توسعه، روبه فزونی است. ایدز در کودکان اولین‌بار در سال 1982 توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا گزارش و در سال 1985 تعریف و طبقه‌بندی شد.
 
در سراسر جهان سالانه حدود یک میلیون زن آلوده به HIV حامله می‌شوند که خود این شانس انتقال HIV به کودکان را افزایش می‌دهد. در سراسر جهان از ژوئن 1998 تاکنون، 1.1 میلیون کودک مبتلا به HIV گزارش شده است. هرساله 500 هزار شیرخوار آلوده می‌شوند و هر روز هزار و 600 مورد عفونت جدید در کودکان گزارش می‌شود.»


زندگی کردن با ویروس HIV
«با کنترل دقیق پزشکی، کودکان مبتلا به HIV می‌توانند یک زندگی سالم، شاد و با مصرف داروهای ضد HIV زندگی طولانی داشته باشند، هرچند که این کودکان با تجارب متفاوتی با کودکان دیگر رشد می‌کنند و ممکن است روی احساس آن‌ها نسبت به خودشان اثر بگذارد و احساس کنند که تنها نیستند و با بقیه فرق دارند. کودکان مبتلا به HIV ممکن است تجاربی از اَنگ و تبعیض داشته باشند و همچنین دچار افسردگی، بیماری و یا از دست دادن عزیزانشان شوند. عشق و حمایت، می‌تواند نقش اساسی در برخورد با این مشکلات داشته باشد. به کودک کمک کنید که برنامه‌ریزی داشته باشد، روتین‌هایی در مورد درمان را اعمال کرده و با کسانی که می‌تواند به وی اعتماد کند، در مورد سازگاری با تشخیص بیماری و درمان آن صحبت کند.»
 
نخستین چاپ کتاب «بیماری اچ آی وی در کودکان و نوجوانان» در 83 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات رهام اندیشه راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها