پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
وضعیت روانی، عاملی تعیین‌کننده در ایمن ماندن از بیماری‌ها

کتاب «سایکونوروایمونولوژی»، با اشاره به مبانی و اصول این حوزه بین‌رشته‌ای علم، بیان می‌کند که تجارب استرس‌زا، کارکرد ایمنی سلولی را در انسان‌ها دچار اختلال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سایکونورو ایمونولوژی، یک مبحث بین‌‌رشته‌ای است که در پژوهش‌های آن روشن شده که فشارهای روانی از طریق تغییراتی در دستگاه عصبی و هورمونی، موجب کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن و ضعف دفاعی می‌شوند و بنابراین ترس، سبب افزایش ریسک ابتلا و شیوع بیشتر بیماری خواهد شد.

با توجه به شیوع ویروس کووید 19 که در حال حاضر مسأله اصلی و مشترک تمامی کشورهای دنیاست، متخصصان معتقدند ایجاد فضای بیش از اندازه ترس در بین مردم، سبب افزایش ریسک ابتلا و شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌شود. سید علی مرعشی؛ پزشک، روانشناس و مسئول سازمان بسیج اساتید استان خوزستان در یادداشتی نوشته: «به‌نظر می‌رسد احتمال مرگ در مبتلایان به کرونا بیش از آنکه به سن ارتباط داشته باشد به روحیه بیمار مربوط است، عجیب نیست که می‌شنویم یک بیمار 90 ساله شفا یافته، اما یک بیمار 25 ساله فوت کرده است. واقعیت علمی آن است که وضعیت روانی بیمار، عامل تعیین‌کننده و مهمی است.»
 
با توجه به شرایط کنونی کشور، یکی از کتاب‌هایی که مطالب علمی آن می‌تواند کاربردی و مفید واقع شود، «سایکونوروایمونولوژی» نوشته پروفسور سوزان سگرستروم؛ پژوهشگر و استاد ارشد دانشگاه آکسفورد با ترجمه مشترک پوران سامی و امین رفیعی‌پور است که به تازگی چاپ و منتشر شده است. «استرس و ایمنی در دوران بارداری»، «منطق روان عصب ایمنی‌شناسی تکاملی»، «بهزیستی، پیری و ایمنی»، «استرس و پیری سیستم ایمنی»، «همبسته‌های فیزیولوژیکی هیجانات خودآگاه»، «هیجان‌های مثبت و ایمنی»، «ابزارگری هیجانی و فاش‌سازی»، «سرشت/شخصیت حیوانی»، «شخصیت و ایمنی انسان»، «رابطه بین معیارهای التهاب و عوامل روانشناختی»، «ازدواج»، «حمایت اجتماعی و ایمنی» و «وضعیت اجتماعی-اقتصادی، التهاب و کارکرد ایمنی» فصل‌های سیزده‌گانه این کتاب است.


پیری، ضعف سیستم ایمنی و پنومونی
«پیری انسان با طیفی از مشکلات بالینی همراه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مشکلات مربوط به عفونت‌ها و سرطان است. به‌عنوان مثال در ایالات متحده، آنفولانزا و پنومونی در میان علل منجر به مرگ افراد 65 ساله و بالاتر، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. علاوه بر مرگ و میر حقیقی، ابتلا به بیماری‌ها و دوره طولانی بیماری‌های عفونی با بالا رفتن سن افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند. یکی از عوامل مهم موثر بر تغییرات وابسته به سن در شدت بروز عفونت‌ها و سرطان، افت عملکرد حفاظتی سیستم ایمنی است... افزایش شدت عفونت‌ها، کاهش حساسیت و پاسخ‌دهی به واکسن و بروز بالای سرطان در سالمندان، حاصل پیری سیستم ایمنی است. این پیامدها می‌توانند چند نوع استرس ایجاد کنند، ازجمله عفونت‌های ویروسی نهفته، استرس اکسیداتیو و استرس روانشناختی.»
 
نخستین چاپ کتاب «سایکونوروایمونولوژی» در 643 صفحه با شمارگان 440 نسخه به بهای 125 هزار تومان از سوی نشر علم راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها