شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
«ارزش‌های زیست محیطی» منتشر شد

کتاب «ارزش‌های زیست محیطی» با موضوع محیط زیست و ارزش‌ها از سوی انتشارات «تیسا» به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «ارزش‌های زیست محیطی» نوشته مشترک جان اُنیل، آلان آلاند و آندری لایت و ترجمه عیسی پیری، استاد‌یار دانشگاه زنجان از سوی انتشارات «تیسا» منتشر شده است.  
   
کتاب در سه بخش کلی شامل «رهیافت‌های مطلوبیت‌گرا به تصمیم‌گیری محیطی»، «یک اخلاق محیطی جدید؟» و «روایت‌های طبیعت» تدوین شده است.  
 
«رفاه انسانی و جهان‌طبیعی»، «محاسبه لذت‌گرایانه از رفاه»، «پیامد‌گرایی آزادی بیش از حدی می‌دهد»، «مطلوبیت‌گرایی و توزیع»، «ما از یک نظریه انتخاب عقلانی چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟»، «اخلاقیات محیطی انبوه و کم‌حجم»، «طبیعی و مصنوعی»، «تاریخ و فرآیند‌ها به‌عنوان ارزش»، «جاذبه‌های روش بخش‌بندی»، «رفاه انسان و قابلیت جایگزینی»، «چه چیزی موجب گرفتن تصمیم خوب می‌شود؟»  
 
نویسنده در تشریح موضوع این کتاب آورده است: «محوریت این کتاب درباره محیط‌زیست و ارزش‌هاست.»
 
در صفحه 22 کتاب در ذیل عنوان «زندگی با جهان» می‌خوانیم: «ما با جهان زندگی می‌کنیم. تاریخچه جهان فیزیکی و طبیعی به قبل از پیدایش انسان‌ها برمی‌گردد و تا ناپدید شدن آخرین گونه‌های انسان‌ها و جانداران و حتی بعد از آن‌ها هم ادامه خواهد داشت. این همان واقعیتی است که بیشتر طرفداران محیط‌زیست بیان می‌کنند و به دلیل خواستار حفاظت از آن هستند؛ از این رو، یکی از دلایل رشد بیانیه‌ها و نگرانی‌های محیطی و جنبش‌های حفاظت محیط‌زیست، توده داده‌های متوالی‌ای است که توسط علوم انسانی فراهم شده است.»  
 
نگارنده در صفحه 38 کتاب در تشریح مفهوم «مطلوبیت‌گرایی سنتی» آورده است. «در مطلوبیت‌گرایی سنتی با تلاش برای یافتن شاخص‌ها و اندازه‌هایی برای معاوضه اهداف مختلف با یکدیگر به‌منظور حداکثرسازی مزایا و سود، به مساله تعارضات آشکار بین ارزش‌های مختلف و علایق یا منافع می‌پردازد. از دست‌دادن منافع در یک بخش می‌تواند با کسب دستاوردها و منافع در بخش دیگر جایگزین شده و معاوضه شود.»  
 
در صفحه 40 کتاب می‌خوانیم: «رفاه مطلوب برای ادامه زندگی یک فرد چیست؟ نظریه‌پردازانی همانند جرمی بنتام (1842 ـ 1748) و جیمز میل (1836 ـ 1773) در قرن‌های هجدهم و نوزدهم، از مطلوبیت‌گرایی کلاسیک به‌خاطر لذت‌گرایی و رفاه‌گرایی آن دفاع کردند.»  
 
«توزیع» با تاکید برعدالت از‌ جمله مقولات مهم در حوزه محیط زیست است. درباره دیدگاه نویسنده درباره این مقوله در صفحه 95 می‌خوانیم: «توزیع، مساله مهمی در زمینه‌ تصمیم‌گیری‌های محیطی است. توزیع هم در طول فرایند تصمیم‌گیری و هم در پیامدهای تصمیم‌ گرفته شده اهمیت بسزایی دارد. اغلب، تصمیمات در بستر توزیع نابرابر ثروت، قدرت و صدا و رای شکل می‌گیرد و نتایج و پیامدهای تصمیم گرفته شده، اغلب به‌طور نامساعد و نابرابری بین طبقات مختلف، جنیست‌ها و قومیت‌های مختلف توزیع می‌شوند.»  
 
درباره گسترش مرزهای داشتن قابلیت‌ توجه‌ها و بررسی‌های اخلاقی در صفحه 172 کتاب می‌خوانیم: «جنبش اصلی در بسیاری از اخلاقیات محیطی اخیر به‌منظور تلاش برای رفتن به ماورای دایره موجودات حساس و درک‌کننده‌ای صورت گرفته است که توسط مطلوبیت‌گرایانی چون سینگر و نظریه‌پردازان حق‌محوری چون ریگان بیان شده و تلاش کرده است حوزه و قلمرو توجه اخلاقی را گسترش دهد.»
 
«در شناخت مفهوم طبیعت به‌عنوان بیابان باید چه کار کرد و چگونه عمل کرد؟ یک پرسش اساسی مطرح در این‌جا این است که آیا طبیعت به‌عنوان بیابان بدون توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی افراد، در بین تمام جوامع اهمیت یکسانی دارد؟ به نظر می‌رسد عقاید یک شخص درباره طبیعت تحت تأثیر شرایط فرهنگی و باورهای وی قرار می‌گیرد.»

«پایداری همانند تنوع زیستی یکی از اهداف کلیدی سیاست‌های محیطی است. همانند تنوع زیستی این مورد نیز تقریباً برای همه مطلوب است؛ درحالی‌که مفهوم پایداری زندگی خود را در متن کشاورزی پایدار و سیستم‌های اکولوژیکی پایدار شروع می‌کند.»
 
در ادامه این مبحث آمده است: «بخشی از بیاناتی که از گزارش 1987 کمیسیون جهانی محیط‌زیست و توسعه به ریاست گرو هارلم بروتلند برگرفته شده، این‌گونه است: «توسعه پایدار توسعه‌ای است به نیازهای عصر حاضر را بدون به خطر انداختن توانایی‌ةای نسل‌های آینده برای رفع نیازهایشان، پاسخگو باشد و رفع کند.»  
 
 کتاب «ارزش‌های زیست محیطی» با شمارگان 550 نسخه در 363 صفحه، به بهای 29 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات «تیسا» به بازار کتاب عرضه شده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها