-
در بزرگداشت مرحوم دکتر کریم مجتهدی مطرح شد؛
مرحوم مجتهدی به زبان فارسی به اندازه فلسفهورزی توجه داشت
مصطفی شهرآئینی در مراسم «یک عمر معلم» گفت: مرحوم مجتهدی معتقد بودند آشکارترین نماد فرهنگ، زبان است و بیماری فرهنگ خودش را در زبان نشان میدهد. مرحوم مجتهدی به زبان فارسی، به اندازه فلسفهورزی توجه داشتند.
-
در بزرگداشت مرحوم دکتر کریم مجتهدی مطرح شد؛
مجتهدی معتقد بود غربشناسی واجب اما غربزدگی حرام است
مراسم «یک عمر معلم» ویژه برنامه استاد فلسفه و غربشناس برجسته، مرحوم دکتر کریم مجتهدی برگزارشد.
-
در دومین نشست بررسی و نقد «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» مطرح شد؛
نیازمند بازخوانی رویکرد تربیت فرهنگی هستیم
دومین نشست از سلسلهنشستهای بررسی و نقد «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد، محسن صبوریان، عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران، بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و محمدحسین هاشمیان، مدیرگروه سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع) حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.
-
در نشست بررسی و نقد «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» تشریح شد؛
مشکل سیاستگذاری فرهنگی در کشور کجاست؟
اولین نشست از سلسلهنشستهای بررسی و نقد «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» به مناسبت اولین سالگرد درگذشت دکتر عماد افروغ از سوی دبیرخانه جایزه زندهیاد دکتر عماد افروغ (ویژه نقد و سیاستگذاری فرهنگی) برگزار شد.
-
روایت آملی لاریجانی از مناظره با سروش در منزل شهید مطهری؛
همۀ حرفهای سروش از دیگران است اما حاضر نیست این را بگوید
آیتالله صادق آملی لاریجانی، استاد حوزه علمیه قم، اخیراً در یکی از جلسات خود در حاشیه انتخابات خبرگان رهبری در استان مازندران در خصوص کتاب «قبض و بسط تئوریک شریعت؛ تکامل معرفت دینی» و «دانش و ارزش» اثر عبدالکریم سروش، نکاتی را بیان کرده است.
-
بخش دوم گزارش ایبنا از نشست «نقد و بررسی اندیشه جواد طباطبایی»؛
طباطبایی میگفت تنها چیزی که باید از غربیها یاد بگیریم، تأسیس کردن است
مراسم «نقد و بررسی آرا و اندیشه سیاسی دکتر سیدجواد طباطبایی» عصر روز یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
-
در نشست نقد کتاب «فرم رمان ایرانی به مثابه امر سیاسی» مطرح شد؛
چرا راننده تاکسیهای ما اینقدر سیاسی هستند؟
مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «فرم رمان ایرانی به مثابه امر سیاسی» عصر روز یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در کافه کتاب دانشگاه هنر برگزار شد.
-
در نشست «نقد و بررسی آرا و اندیشه سیاسی جواد طباطبایی» مطرح شد؛
طباطبایی معتقد بود روشنفکری ایران در رویگردانی از سنت شکل گرفته است
مراسم «نقد و بررسی آرا و اندیشه سیاسی دکتر سیدجواد طباطبایی» عصر روز یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
-
در آیین یادبود «سید جواد طباطبایی» مطرح شد؛
طباطبایی نه از پادشاهی سخن میگفت نه از براندازی / ضرورت بازتاسیس اندیشه بومی در اندیشه متفکر ایرانشهر
مراسم یادبود اولین سالروز درگذشت سیدجواد طباطبایی، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
-
بخش دوم گزارش ایبنا از هماندیشی «خوانش تمدنی از سنت زیارت»؛
تشیع در حسرت زیارت شکل میگیرد / المثنیسازی حرم در هندوستان
یکی از مهمترین موضوعاتی که در هماندیشی خوانش تمدنی از سنت زیارت مطرح شد این بود که در دورههایی که زیارت کردن مخاطرات فراوانی داشته، حسرتی ایجاد شده و تشیع نیز به نوعی در همین حسرت زیارت شکل گرفته است.
-
در هماندیشی «خوانش تمدنی از سنت زیارت» مطرح شد؛
زیارتگاهها محمل پیوستگی زمانی به گذشتۀ هویتی است
موسی نجفی گفت: در زیارتگاهها به راحتی به گذشتۀ هویتی خودمان اتصال پیدا میکنیم. زیارت در تمدن اسلامی با هویت شدیداً در ارتباط است و هویت جامعه را شکل میدهد.
-
در بررسی کتاب «ارتباط تنظیم حکومتی دین با التزام مذهبی» مطرح شد؛
آیا جمهوری اسلامی باعث کاهش دینداری در جامعه شده است؟
محمدرضا طالبان: اگر بر فرض، نتایج تحقیقات علمی در خصوص دینداری ایرانیان نشان دهد که همه شاخصهای اصلی التزام مذهبی یا دینداری مردم در طول این چند دهه با افول مواجه شدهاند، باز هم نمیتوان نتیجه گرفت که حکومت جمهوری اسلامی، مسئول این کاهش دینداری ایرانیان بوده است؛ مگر آنکه کلیه عوامل موثر دیگر در افول دینداری مردم کنترل شده باشد یا نشان داده شود که آنها تأثیری در این کاهش نداشتهاند.
-
در نشست «درآمدی بر بازشناسی مدرسه حدیثی علامه مجلسی» مطرح شد؛
ذهنیت شریعتی درباره درباری بودن علامه مجلسی غلط است
طاووسی مسرور گفت: اشارهای میکنم به نوع ذهنیتهای غلطی که از علامه مجلسی هست؛ مثلا در کتاب «تشیع علوی و تشیع صفوی» آقای شریعتی ایشان را به مثابه آخوند درباری معرفی میکند، برخی علما نیز به این پاسخ دادهاند.
-
مهدی گلشنی در آیین رونمایی از کتاب «علم و دین»:
فقط مشقنویس نباشیم و سرمشق هم بنویسیم
وقتی در دهه ۶۰ شمسی هیچ نشانی از دین و فلسفه در دانشگاههای علوم نبود اما در این ۴۰ سال خیلی وضعیت تغییر کرده است. اگر غرب برای شما مهم است این تحولات را هم ببینید و فقط مشقنویس نباشید و سرمشقنویس هم باشید. الان هنوز دارند حرفهای قدیمی را در دانشکدههای فیزیک درس میدهند.
-
در مراسم گرامیداشت مرحوم کریم مجتهدی مطرح شد؛
مجتهدی روی سنت فلسفی ایران و زبان فارسی تعصب داشت / متفکر فلسفه غرب بود نه مدافع آن
در مراسم گرامیداشت مرحوم کریم مجتهدی ضمن اشاره به خصلتهای ارزنده اخلاقی ایشان، از اهمیتی که این اندیشمند برای فلسفه و زبان فارسی قائل بود صحبت شد. مهدی گلشنی گفت تذکرهای فرهنگی استاد مجتهدی یادگار تاریخی است و باید به آنها عمل شود.
-
آئین رونمایی از «نرمافزار قرآنی» برگزار شد؛
حدادعادل: ترجمهخوانی قرآن در ایران باید تبدیل به سنت شود/ مترجم قرآن باید با زیباییهای شعری آشنا باشد
حدادعادل گفت: انگیزه اصلی بنده از ترجمه قرآن به فارسی این بود که در حد توان خودم کاری بکنم تا ترجمهخوانی در ایران سنت شود. قبل از اینکه صحبت کنیم که کدام ترجمه خوانده شود نکته مهم این است که ترجمه قرآن در کشور خوانده نمیشود.
-
در پنجمین نشست از سلسله نشستهای «صدکتاب ماندگار قرن» مطرح شد؛
کتاب «مسئله حجاب» یک رخداد فرهنگی و اجتماعی است
کرمیقهی گفت: کتاب «مسئله حجاب» را از منظر یک «رخداد» فرهنگی و اجتماعی فهم میکنم. مرادم از رخداد این است که قبل و بعد از این کتاب، مسئله حجاب در ایران یک رنگ و بوی دیگری پیدا میکند.
-
در مراسم رونمایی مستند «الکافی» مطرح شد؛
بخشهایی از مستند «الکافی» پاسخی به شیعهپژوهان اسرائیلی است
مسعود طاهری کارگردان «الکافی» گفت: اگر از علایق مذهبی صرفنظر کنیم، ضرورت شناخت مرحوم کلینی این است که ما در یک جامعه شیعی زندگی میکنیم و مهم است که تفکر شیعه را بشناسیم. حتی برای کشورهای همسایه ما هم ضروری است که تفکر شیعه را بشناسند. جالب است که پیشتاز این موضوع اسرائیل است و حتی بخشهایی از این مستند پاسخی به شیعهپژوهان اسرائیلی است.
-
پازوکی عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر:
ادعای یهودی بودن ابنعربی خندهدار است
هیچ کتابی در عالم اسلام به اندازه «فصوص الحکم» مورد توجه و اقبال قرار نگرفته و درباره هیچکس هم به اندازه محیالدین متناقض اظهار نظر نشده است.
-
مراسم افتتاحیه همایش بینالمللی محی الدین ابنعربی برگزار شد؛
اعوانی: در دیدگاه ابنعربی، اصل تمام ادیان «ولایت» است
اعوانی: ابنعربی از مهمترین کسانی است که ولایت را مطرح کرده و ارتباط آن با نبوت و رسالت را نیز بررسی کرده و معتقد است در همه ادیان ولایت اصل دین است. یعنی اگر ولایت نباشد رسالت و نبوت نیست.
-
در نشست بررسی کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر» مطرح شد؛
این کتاب میتواند یک بنیان تئوریک شود/سهروردی با تلقی هستیشناسانه از خیال، مبنای متافیزیک هنر را میسازد
شهریار زرشناس: مفهوم عالم خیال نیز اختصاص به فلسفه اسلامی ایرانی دارد و در فلسفه اسلامی اختصاص به حوزه ایران دارد. با کمک اندیشه سهروردی ما برای هنر یک مبنای نظری روشن پیدا میکنیم که به خوبی نسبت هنر با حقیقت را توضیح میدهد
-
در نشست «فارابی، دین و فلسفه» مطرح شد؛
هیچ فصلی درباره نبوت در کتابهای فلسفه دین وجود ندارد / چرا پیامبری، گمشدۀ بشر امروز است؟
انشاالله رحمتی: جالب است بدانید که در کتابهای فلسفه دین هیچ فصلی درباره نبوت وجود ندارد و اساساً فیلسوفان از آن بحث نکردهاند. اخیراً که دانشنامۀ فلسفه دین را تنظیم میکردم که شامل مقالات متعددی بود، نتوانستم مدخلی را به نبوت اختصاص دهم. نه کسی چیزی نوشته بود و نه در آن ساختار میگنجید که وارد این بحث شوم.
-
نشست خبری هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی برگزار شد؛
غلامی: باید از مسئولین پرسید بودجۀ پژوهشهای علوم انسانی چگونه توزیع میشود؟
رییس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی: سرمایهگذاری پژوهشی در زمینه تحول علوم انسانی اینقدر کم است که اگر بگوییم صفر است اغراق نکردهایم. کل بودجه کشور مشخص است و در چند دهه اخیر این بودجه افزایش نیز داشته است اما سهم بودجه پژوهشهای علوم انسانی چقدر است؟ چگونه این بودجه توزیع میشود و بازخوردها چیست؟ باید از مسئولین پرسید.
-
در نشست نقد و بررسی کتاب «اثولوجیا» مطرح شد؛
ابنسینا اثولوجیا را بر اساس ارسطو تفسیر میکند/ ملاصدرا اولین کسی است که به عمق معانی اثولوجیا میرسد
پازوکی با اشاره به اینکه عنوان اثولوجیا مبدل به دانش شده است بیان کرد: ملاصدرا اولین کسی بود که به عمق معانی اثولوجیا رسید. این کتاب معروفترین اثری است که به ارسطو نسبت داده شده است. ابنسینا نیز انتساب این اثر به ارسطو را نفی نمیکند. اما سهروردی آن را گفتههای افلاطون میپنداشت نه ارسطو.
-
نقد کتاب «نسبت عدالت و آزادی در منظومهی فکری آیتالله خامنهای»؛
آرمانهای انقلاب اسلامی را به شکل تاریخ اندیشهای پسا انقلابی روایت کنیم
حجتالاسلام امین اسدپور گفت: پیشنهاد میدهم این کتاب تاریخ اندیشه پسا انقلابی ما به شمار بیاید، بسیاری از این مفاهیم این تاریخمندی را دارند و در انقلاب تولید شده یا آرمانهایی که در انقلاب به عنوان شعار و آرمان مطرح بوده این ظرفیت را دارد که بتوانیم تاریخ اندیشهای را به این شکل روایت کنیم و از پس این تاریخ اندیشه تراث دانشی ما بسیار رشد خواهد کرد، اگر این نگاه تاریخ اندیشهای به این مفاهیم شکل بگیرد.
-
علیاصغر مصلح در نشست «لذت فلسفه»:
عرفان اسلامی با به پایان رسیدن فلسفه و متافیزیک، میتواند دوباره الهامبخش باشد
در زمانی که به گونهای پایان فلسفه است و لااقل متافیزیک، یک منظومۀ به پایان رسیده است و امکان نظم جدیدی به عنوان فلسفه تقریبا مفقود است، سنتهای معنوی مثل دائو و بودا و ذن و عرفان اسلامی میتوانند دوباره الهامبخش باشند.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۱
تحلیل امام موسی صدر از جنگ اکتبر
نظرات امام موسی صدر درباره جنگ اکتبر ۱۹۷۳ با تحلیلهایی که امروز درباره عملیات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ گروههای فلسطینی مطرح میشود کاملاً مشابهت دارد.
-
حداد عادل در پنجمین نشست «حکمرانی قرآنی» مطرح کرد؛
ضرورت بهرهگیری از انگیزههای درونی و نظامات بیرونی در حکومت دینی
حدادعادل گفت: حکومت دینی فقط اینطور نیست که حکمی را به صورت قانون دربیاورد بلکه با انواع تصمیمها، زمینههای وقوع جرم را از بین میبرد. در این میان هم انگیزههای درونی و هم نظامات بیرونی باید به کار گرفته شوند. زرشناس نیز به این نکته اشاره کرد که سکولاریم منجر به از خودبیگانگی شده است.
-
نشست نقد کتاب «جامع حکمت شرق و غرب» برگزار شد؛
غلامرضا اعوانی: حیات مستمر حکمت در ایران را هیچ جای دنیا نمیتوان دید
حکمت در ایران حیاتی مستمر داشته که این را در هیچ جای دنیا نمیتوان دید. یکی از شرایط حکمت این است که عقل بر قوای دیگر تسلط داشته باشد. اگر بخواهید به سوی حکمت حرکت کنید عقل باید هدایت شود. عقل تکویناً به ما داده شده و پیامبر برای دادن عقل نیامدهاند، بلکه برای هدایت آن آمدهاند تا ما را به سعادت برسانند. در واقع چیزی که بین دین و حکمت مشترک است سعادت انسان است.