پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
تجربه و احوال هر نویسنده‌ای بر آثارش تأثیری مستقیم دارد

مراسم رونمایی از دو اثر نوجوان خسرو باباخانی به کوشش نشر مهرک در سالن طاهره صفارزاده در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب‌های «مثل دست‌های مادرم» و «گنج قلعه متروک» که از سوی نشر مهرک منتشر شده است، چهارشنبه(۱۲ اردیبهشت‌ماه) در سالن طاهره صفارزاده در حوزه هنری انقلاب اسلامی رونمایی شد. در این جلسه خسرو باباخانی، نویسنده اثر، تیمور آقامحمدی، کارشناس، امیر نجفی، طراح جلد و گرافیست، سورنا جوکار، مجری و جمعی از علاقه‌مندان و اهالی ادبیات کودک و نوجوان حضور داشتند.

خسرو باباخانی که سال‌هاست به این حرفه مشغول است، از نخستین رویایی خود با ادبیات کودک و نوجوان و آغاز شکل‌گیری این مسیر از طریق آشنایی با امیرحسین فردی و شرکت در نشست‌های نویسندگی کیهان‌بچه‌ها یاد کرد.

باباخانی درباره کتاب «مثل دست‌های مادرم» بیان کرد که از دوران نوجوانی به مسائل سیاسی و اجتماعی علاقه‌مند بوده و به طور داوطلبانه به انجام فعالیت‌هایی در این حوزه‌ها مشغول بوده و این زمینه سبب وجود مضامین اجتماعی در آثارش شده است. او با اشاره به داستان‌های «به خاطر یک مشت پول خرد» و «مثل دست‌های مادرم» در این کتاب، تأکید کرد که سعی در روایت موضوعات ساختارشکنانه برای نوجوانان در رابطه با موضوعاتی همچون عشق و تصمیمات و تفکرات والدین داشته است.

همچنین، مؤلف و آثارش را دو موضوع منفک از یکدیگر نمی‌داند و عقیده دارد که تجربیات و احوالات هر نویسنده‌ای بر آثارش تأثیری مستقیم دارد، تاحدی که می‌توان با مطالعه آثار نویسندگان به زندگی زیسته‌شان نیز دست پیدا کرد؛ همان‌طور که اکنون از این روش برای نگارش شرح زندگی نویسندگان قرن‌های پیشین استفاده می‌شود. در ادامه نیز قسمتی از کتاب «گنج قلعه متروک» را حاصل تجربیات خود در دوران کودکی دانست.

تیمور آقامحمدی با بیان اینکه تمامی آثار شاخص و شاهکار در دنیا دارای جنبه‌های لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است که باعث غوطه‌ور شدن مخاطب در کتاب می‌شود، بر ضرورت وجود ظرفیت‌های سرگرم‌کننده آثار هنری و ادبی اشاره کرد که در چند دهه اخیر از آن غفلت شده است. این نویسنده باور دارد این موضوع می‌تواند حلقه مفقوده کم‌رونقی ادبیات داستانی نیز باشد. او با اشاره به کتاب «گنج قلعه متروک» این کتاب را از نظر سرگرمی بسیار مناسب دانست؛ چراکه شروع داستان، نحوه چگونگی تعامل شخصیت اول داستان (سهراب) با پدرش، گره‌گشایی‌ها و تعلیق‌ها باعث همراه شدن مخاطب با این اثر می‌شود و همچنان توانسته پس از سال‌ها خوانندگان را وارد دنیای خود کند.

آقامحمدی، خلق موقعیت‌های تأثیرگذار را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجموعه داستان «مثل دست‌های مادرم» دانست؛ از نظر او، هر یک از داستان‌های این کتاب، برشی از زندگی شخصیت‌هاست که بسیار روان و صریح، همراه با صداقت و صمیمیت روایت شده است.

در پایان، سورنا جوکار بیان کرد که در تولید هر کتاب، طراح جلد به عنوان هنرمندی موازی، اثر خود را خلق می‌کند و با همنشینی نویسنده، باعث خلق اثری مشترک می‌شود؛ اما در این رابطه، قدری اجحاف در حق طراح جلد شده است؛ چراکه کتاب را تنها اثر نویسنده می‌دانند و کمتر کسی توجه می‌کند که طراح جلد هم نقشی در این محصول داشته است.

امیر نجفی، درباره طراحی جلد و اجرای گرافیک هر کتاب نیز گفت که رویارویی با صفحه‌ای سفید که قرار است طرحی براساس کتاب بر آن خلق شود، کار دشواری است و می‌تواند با نگارش اثر برابری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط