پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
آدم‌های نجات‌یافته با کتاب، می‌توانند به ساختنی بزرگ‌تر فکر کنند

یک نویسنده ادبیات نوجوان گفت: کتاب می‌تواند ما را از گم‌بودگی نجات بدهد؛ حال این آدم‌های نجات‌یافته هستند که می‌توانند به ساختنی بزرگ‌تر فکر کنند.

تیمور آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ماهیت ساختن و ارتباط آن با خواندن گفت: ساخت و بنای هر چیزی جز با دانایی ممکن نمی‌شود. یکی از راه‌های رسیدن به این امر نیز هم‌زیستی با «کتاب اصیل» است. کتابِ بااصالت، هر چیزی نیست؛ امکان مهمی در زندگی است که می‌تواند به مسیر مخاطب زاویه‌های ارزشمندی بدهد و او را به نسخه بهتری از خودش بدل کند. در زمانه‌ای که سیل اطلاعات بی‌اهمیتِ جهانی، ما را درنوردیده و توان تشخیص و مشاهده واقعیت را از ما گرفته و سانسور کرده، این کتابِ اصیل است که می‌تواند راهی نشان بدهد. کتاب بااصالت توان تحلیل و کنارزدن روایت‌های مجعول را به ما می‌دهد تا به لذت تماشای کُنهِ واقعیت برسیم. بدون آن، شاید آن سیل ما را با خود ببرد؛ نه‌تنها متوجه نشویم بلکه سرخوش این غرق‌شدن هم باشیم!

او در توضیح بیشتر درباره مسئله «کتابِ اصیل» بیان کرد: چرا می‌گویم «کتاب اصیل»؟ اساساً کتابی که دست ما را نگیرد، فهم ما را دگرگون نسازد، منظر ما را نگسترد و بیدارمان نکند که دیگر کتاب به حساب نمی‌آید؛ بنابراین کتاب نیازی به اضافه توصیفی ندارد، کتاب، کتاب است. ما از دوره غارنشینی در سودای نگارش و بر جای گذاشتن اثری در ساحت هستی بوده‌ایم. اختراع خط، توانمندترمان کرده است فقط. ما همانیم که می‌خواهیم مهم باشیم و نسبتی با گذر زمان و بودِ این‌جهانی و جمعی داشته باشیم. از همان ابتدا کتاب فرصت اندیشیدن و زیستن را به ما داده تا خود را از صف مردگان جدا کنیم. بشر دریافته بی‌کتابی نوعی مرگ است، ولو خیلی‌ها ندانند.

نویسنده رمان نوجوان «تو خواب میکائیل هستی» در ادامه فواید دیگری از کتاب و کتابخوانی را برشمرد و گفت: کتاب سبب می‌شود ابتدا به خود و بعد به دیگری بیندیشیم. این اندیشیدن به خود است که زمینه‌ساز ساختن می‌شود. آدمی تا خود را نسازد، یارای ساختن برای دیگری را نخواهد داشت. منی که گرفتار مسائل خود هستم، چطور می‌توانم به جهان بیرون بپردازم؟ کتاب می‌تواند ما را از گم‌بودگی نجات بدهد؛ حال این آدم‌های نجات‌یافته هستند که می‌توانند به ساختنی بزرگ‌تر فکر کنند.

آقامحمدی به تألیف و البته تألیف باکیفیت و بومی نیز اشاره و عنوان کرد: نوشتن از ایران و ایرانی راه روشنی است برای درک و فهم بهتری از خود. سویه‌های زیادی در سپهر ایرانی وجود دارد که نیازمند تاباندن نور بر آن است. هویت و شخصیت جمعی ما در گرو بیان «منِ ایرانی» است. تا این «من» روایت نشود، شناخت درستی از «انسان ایرانی» و مسائل و توانمندی‌هایش برای ساختن صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط