شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
تفقدي بر محتوا و قالب «زندگي عاقلانه» در سراي اهل قلم

سراي اهل قلم امروز(22 خرداد ماه) نشست نقد و بررسي كتاب خود در حوزه روان‌شناسي را با واكاوي تحليلي كتاب «زندگي عاقلانه» ترجمه‌اي از مهرداد فيروزبخت برگزار مي‌كند. در اين جلسه محتوا، قالب ظاهري و اهداف نوشتاري اثر همراه با ميزان موفقيت مترجم در برگردان آن بررسي خواهند شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «زندگي عاقلانه» ترجمه‌اي از كتاب A New Guide to Rational Living به شمار مي‌آيد كه توسط Albert Ellis و Robert Harper نوشته شده است. 

آلبرت اليس، مبدع روان‌درماني منطقي ـ هيجاني، افكار غيرعاقلانه را عامل هيجانات نابه‌نجار مي‌داند و معتقد است با اصلاح تفكر مي‌توان به اصلاح خلقيات پرداخت.
 
در كتاب «زندگي عاقلانه» نويسندگان هيجانات منفي، مانند خشم، اضطراب و افسردگي، را ناشي از 10 طرز فكر غيرعاقلانه عنوان مي‌كنند كه از آن ميان مي‌توان به «جلب تأييد و محبت ديگران»، «داشتن عملكرد خوب و موفقيت‌آميز و اثبات با كفايتي»، «سرزنش افراد نالايق و گناهكار»، «داشتن احساس ناخوشايند در هنگام ناكام و بي‌عدالتي» و «احساس بدبختي را ناشي از فشارهاي بيروني پنداشتن» اشاره كرد.

آلبرت اليس و رابرت هارپر، پديدآورندگان اين نوشتار، معتقدند هر احساس و هيجان، از فكر و اعتقادي ذهني سرچشمه مي‌گيرد و هر انساني مي‌تواند با كمي دقت به اين ارتباط پي ببرد. در كتاب زندگي عاقلانه، نمونه‌هاي جامعي از كشف اين ارتباط در افراد مختلف كه در حقيقت مراجعان نويسندگان كتاب بوده‌اند، ديده مي‌شوند. 

نشست نقد و بررسي كتاب «زندگي عاقلانه» كه انتشارات رشد آن را در 296 صفحه منتشر كرده است، با حضور دكتر پيوسته‌گر، دكتر سيد ابوالقاسم مهري‌نژاد، دكتر حميد شمسي‌پور، كارشناسان حوزه‌هاي روان‌شناسي و روان‌درمانگري، با دبيري سپيده باطبي، دانشجوي كارشناسي ارشد روان‌شناسي، تشكيل مي‌شود.

نشست تخصصي نقد و بررسي كتاب «زندگي عاقلانه» شنبه، 22خرداد ماه، از ساعت 17 تا 19 در سراي اهل قلم به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره دو، طبقه دوم برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط