سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
گزارشگري خوب؛ پژوهشي در عرصه روزنامه‌نگاري

آموزش و معرفي شيوه‌هاي گوناگون گزارش‌نويسي بر اساس تجربه روزنامه‌نگاران مطرح در كتاب «گزارشگري خوب» نوشته «آبراهام آميدور» با ترجمه سالومه ابطحي و ويراستاري علي‌اكبر قاضي‌زاده روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب مجموعه‌اي از چند مقاله به قلم گروهي از روزنامه‌نگاران و پژوهشگران اين حرفه است كه عرصه‌هاي گوناگون كاربردي گزارش را به بحث گذاشته‌اند. 

اين كتاب بيشتر نظر نويسندگان و روزنامه‌نگاران نيمه شرقي ايالات متحده را شامل مي‌شود. در سنت روزنامه‌نگاري آن كشور، روزنامه‌هاي شرقي بيش از همتايان غربي خود بر غناي اطلاعات پايه در خبر و گزارش اهميت مي‌دهند.

اثر حاضر بر مواردي تمركز مي‌كند كه در روزنامه‌هاي آمريكا، در حوزه گزارش‌نويسي رواج دارند. اين كتاب از شكل معمول گزارش جلوتر مي‌رود و به ماجرانگاري از يك حادثه مي‌پردازد.
 
از انواع ديگر گزارش كه در اين كتاب شرح داده شده است، مي‌توان به «گزارش‌هاي روندمحور»، «گزارش‌هاي متمركز»، «گزارش موافق و مخالف»، «دستمايه‌هاي خبري»، «ديدگاه‌هاي بين‌المللي» و «روزنامه‌نگاري مدافعه‌گرا» اشاره كرد.

اين كتاب در بخش ديگري با عنوان «گزارش‌نويسي» به ارايه اصول مصاحبه، بهترين كاربرد نقل قول‌ها، روزنامه‌نگاري آزاد، اصول اخلاقي روزنامه‌نگاري و روزنامه‌نگاري ادبي مي‌پردازد.

چاپ نخست كتاب «گزارشگري خوب» از سوي انتشارات همشهري در شمارگان 2200 نسخه، 230 صفحه و بهاي 50000 ريال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط