یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
قیصر امین پور همچون سعدی نگاه انتقادی و مسئولانه داشت

خوزستان-مدیر انجمن ترویج زبان وادب فارسی گفت: اگر به عناوین بوستان‌ یا گلستان سعدی مراجعه شود باب‌های آن‌ها حاوی تمامی نکات اخلاقی است‌ و قیصرامین پور هم مانند سعدی نگاه انتقادی و مسئولانه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، منوچهر جوکار شامگاه یکشنبه در نشست سعدی خوانی با یادی از قیصرامین پور در کتابفروشی محام اهواز با اشاره به اینکه شاعران برای رسیدن به گروه شعری باید چند مرحله را پشت سربگذارند اظهارکرد: اولین مرحله که تمامی شاعران از آن استفاده می‌کنند تقلید است.

جوکار مراحل دیگر گروه شعری شاعران را تاثیر از دیگر شاعران و در نهایت اجتهاد شعری و یا شعر شخصی شاعران بیان کرد.

اشعار قیصر شباهت زیادی با سعدی دارد

وی با بیان اینکه از بین شاعران بیشتر از اشعار سعدی و نظامی تقلید شده است؛ افزود: در قلمرو زبان فارسی این ظرفیت بزرگ برای سعدی وجود دارد و اشعار وی در بین همه شاعران حاضر استفاده شده است و از جمله شاعران امروزی قیصرامین پور اشعارش شباهت زیادی با سعدی دارد.

شعرهای نسروده قیصر بیشتر از اشعار سروده شده اش است

این شاعر و منتقد ادبی خوزستانی تصریح کرد: هرشاعر نامداری پیشنیه‌ای دارد و قیصر امین پور نیز در شعر و شعرسرایی دارای ذوق و هنر خاصی بوده است، اما متاسفانه شعرهای نسروده وی بیشتر از شعرهای سروده‌اش بوده است.

آثارهنری هنرمندان‌، بازتاب دهنده شخصیت آن‌ها است

وی گفت: آثار هنری هنرمندان بازتاب دهنده شخصیت آن‌ها است و به یاری این آثار می‌توان طریقه زندگی کردن‌شان را فهمید.

جوکار ادامه داد: اشعار سعدی سهل و ممتنع است یعنی درعین آسانی دشواری دارد و برای فهمیدن اشعارش باید را چند بارخواند تا مقصود کلام دریافت شود.

جوکار درخصوص وجه مشترک قیصر امین پور و سعدی عنوان کرد: اولین نکته مشترک بین سعدی و قیصر این است که سعدی در اشعار خود نگاه اخلاق گرایانه و واقع بینانه دارد و قیصر امین پور نیز دراشعار خود از این نگاه استفاده می‌کند.

روحیه انتقادی، تعلیمی و مسئولانه ویژگی مشترک سعدی و قیصر امین پور است

جوکار دومین ویژگی بین دو شاعر را روحیه انتقادی، تعلیمی و مسئولانه آنان دانست و افزود: اگر به عناوین بوستان یا گلستان سعدی مراجعه شود، باب‌های آنها حاوی تمامی نکات اخلاقی است و اشعار قیصر امین پور هم مانند حضرت سعدی از نگاه انتقادی و مسئولانه برخوردار بود.

وی با بیان اینکه عشق عنصر و محرک زندگی است، عنوان کرد: نگاه سعدی در اشعار حماسی نیست بلکه وی خود را مدیون عشق می‌داند و همچنین آثار قیصر امین پور از موهبت عشق بهره زیادی برده که انسان عاشق فضیلت زیادی دارد.

شعرقیصرامین پور از کوتاه سرایی‌ها ومَثَل‌ها بهره کافی برده است

وی گفت: شاعران امروزی از کلام ومَثَل‌های سعدی برای زیبا کردن اشعار خود استفاده می‌کنند و شعرقیصرامین پور نیز از این کوتاه سرایی‌ها ومَثَل‌ها هم بهره کافی برده است.

در این نشست مهدی غفور زاده کارشناس تلویزیونی با اشاره به اینکه مضامین تازه ای ازجمله ایثار، مقاومت و شهادت در زمان انقلاب معاصر وارد عرصه ادبیات شد، گفت: قیصرامین پور درسال ۶۳ به تشویق دوستش مجموعه ای از دوبیتی‌هاش را منتشر کرد و در سال ۵۷ و۵۹ سال دگرگونی وسیع درشعر امروز ایران بود و دراین میان شعرگامی درجهت مردمی شدن برداشت.

شعر مهم‌ترین رسانه فرهنگی محسوب می‌شود

غفورزاده با بیان اینکه سروده‌های قیصر در بخش آغازین حرفه‌ای است، اظهار کرد: شعر مهم‌ترین رسانه فرهنگی محسوب می‌شود و در بازتاب جنگ رسالتی مهم برعهده داشت.

غفور زاده بیان کرد: قیصر امین پور در کتاب تنفس صبح از مجموع ۵۱ شعر ۳۴ شعر در ارتباط با جنگ سروده که شعر او شامل «برخیز و بخوان سرود پیروزی را هنگام بهار فصل نوروزی را با رویش بالای خونین بنگربر دامن سبز دشت گلدوزی را» بوده است.

وی گفت: در سال‌های پس از ۷۶ قیصر امین پور مورد استقبال روزنامه‌نگاران ودانشجویان قرارگرفت و این عامل معرفی بیشتر قیصر موجب معرفی مخاطبان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها