یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶
نگاه تمدن خیز در خصوص خلیج فارس را باید به همگان منتقل کنیم

هرمزگان - پژوهشگر و مولف هرمزگان با اشاره به فرهنگ خیز بودن دریای پارس، گفت: نگاه تمدن خیز در خصوص خلیج فارس را باید به همگان منتقل کنیم.

علی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، در حاشیه آئین رونمایی از پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس با تک بیت حافظ: «مژده دادند که بر ما گذری خواهی کرد / نیت خیر مگردان که مبارک فالی است» گفت: خلیج فارس فراتر از یک نام است. نه تنها هویت ما ایرانیان، بلکه هویت هر کسی است که در کرانه این آبی دلنواز زندگی می‌کند و همه ساکنان این جغرافیا وام دار این آبی بیکران هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت حیاتی آبراهه تاریخی پارس اضافه کرد: ساکنان جنوبی دریای پارس نیز وام دار آن هستند.

این محقق و معلم هرمزگانی با تاکید بر اینکه نخستین حرکت تمدن خیز در حوزه دریانوردی از دریای پارس آغاز شده است، افزود: در بخش جمشید شاه در شاهنامه، تمدن دریایی از زمان جمشید شروع و سپس داریوش در زمان هخامنشیان به دلیل اهمیت راه دریایی میان مصر و ایران دستور ساخت آبراهی میان دریای سرخ و دریای مدیترانه را از راه نیل در اواخر سدهٔ ششم پیش از میلاد داد تا کشتی‌های ایرانی بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. پس از آن هم دریانوردی و اقتصاد دریا محور در دوره ساسانیان ادامه یافت.

این فیلمساز و نمایش‌نامه نویس پیشگام با اذعان به فرهنگ خیز بودن دریای پارس اضافه کرد: باید فراتر از هر چیزی خود را از توانمندی دریایی پارس آگاه سازیم و این آگاهی را به دیگران انتقال دهیم.

این استاد ادبیات در ادامه با طرح گلایه از کم‌توجهی به ظرفیت‌های دریای پارس گفت: ما دچار یک غفلتی شده‌ایم و تنها سالی یک‌بار به یاد دریای پارس می‌افتیم ولیکن باید دانشگاه‌ها، مراکز علمی و رسانه‌ها ظرفیت‌های دریای پارس را معرفی کنند و در تمام سال به این موضوع با جدیت پرداخت.

علی رضایی با بیان جریان‌های اسطوره ای دریای پارس گفت: نگاه تمدن خیز در خصوص دریای پارس را باید به دیگران منتقل کنیم.

این مفاخر هرمزگانی با ذکر خاطره‌ای اذعان داشت: دنیا باید از گمشده تاریخی دریای پارس با خبر شود و این لجبازی سیاسی نیست، بلکه باید بشر کشف کند، اگر هر اتفاقی در حوزه تمدنی افتاده است از اینجا آغاز شده است. و هر نوع نگاه در اینجا نگاه به زندگی است. بنابراین انسان باید از این پهنه بهره ببرد.

شاعر و نویسنده جنوبی با اشاره به تجربه های گران‌بها بوشهر و بندرکنگ در سفرهای دریایی با تاسف از کنار گذاشتن لنج‌های کنگی و شیوه اعجاب انگیز چگونگی ساخت آن‌ها و توانمندی تمدنی و فرهنگی این سرزمین سخن گفت.

رضایی در پایان گفت: فرصت مناسبی است تا با نگاه علمی، فرهنگی و هویتی به دریای پارس نگاه شود و به درستی شناخته شود و به عنوان خبر تولید مصرف دار به آن نگاه نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها